måndag 24 oktober 2011

Vad Sebbe pluggar del 2

Ämne: Gender, Sexuality and Law

En s.k. 'seminariekurs' vilket alltså betyder att det är obligatorisk närvaro och att slutbetyget sänks med 0.25% varje gång man inte är där. Tough Life, not so much faktiskt. Ämnet undervisas för första gången och det märks då vi endast är 9 studenter i klassen, på gott och ont. Det är relativt mycket läsning men läsningen är ganska lättbehandlat och intressant. Det är mycket läsning omkring Feminismen under 1990-talet och dess inverkan på det Kanadensiska rättssystemet. Det är också mycket som handlar om HBTQ-personer och deras syn samt inverkan på lagar och regler. Det är en hel del som hämtas från USA då HBTQ- och Feminismrörelsen i båda länderna påverkar varandra en hel del.
Kursen examineras inte, som jag först trodde, med en stor presentation med tanke på att det är s.k seminariekurs. Nej mot min förväntan så ska jag i detta skriva en uppsats på 25 sidor (dubbelt radavstånd, woo hoo) som utger 55% av betyget och innan detta ska det in ca fem sidor som behandlar ämnet och litteraturen som kommer att användas under uppsatsen... för 15% av betyget. Det betyder alltså att 70% av betyget faller på skriftliga inlämningen. Seminariekurs var det? Hrm, I don't think so...
Men men, så kan det vara. Det är en intressant kurs och mitt uppsatsämne kommer att vara religion och sexualitet.

Nästa ämne att behandlas: Intellectual Property

//Sebastian

1 kommentar:

  1. Wow.... både mor och jag ler och njuter av sonens goda val av kurs ;-)

    SvaraRadera