onsdag 19 oktober 2011

En smak av Sverige

Idag har jag haft en riktigt Sverige-dag. Eftersom jag bara hade ett 5-minuters test på schemat, som visade sig vara endast 1 minut åkte jag in till Osaka en sväng. Hittade H&M och jag måste bara älska den affären av olika anledningar:

  1. Den är svensk
  2. De har ordentliga, europeiska storlekar som man förstår sig på
  3. Man behöver inte ta av sig skorna när man går in i provrummet (det måste man i andra butiker här borta)
  4. Det är billigt (speciellt H&M Japan verkar det som)
  5. Jag köpte en tröja, vilket betyder att de har fina kläder :p

Efter mitt H&M-besök letade jag mig bort till bussen och ut mot Ikea, alla utlandssvenskars paradis (?). Känner att det börjar bli dags att bjuda på lite svensk mat här och då behövs ju riktiga grejer, så ett besök på Ikea var liksom nödvändigt. Dessutom blev det självklart middag bestående av köttbullar idag och jag som i vanliga fall inte gillar köttbullarna på Ikea måste säga att de har aldrig smakat godare! De var fantastiska, utan tvekan. Det enda jag kan klaga på är att maten inte var så varm och potatisen inte var helt perfekt, men vad kan man begära, det här är ju inget potatisland direkt.

Mitt mål var ju matavdelningen men jag var ändå tvungen att gå igenom hela butiken bara för att känna känslan. Log för mig själv när jag kom fram mot kassorna, för även i ett land där de inte firar jul levererar Ikea julpynt och det ger mig alltid en speciell känsla. Det är liksom något visst med julgranar och alla ljus, det kommer jag sakna när vi närmar oss juletid. Insåg när jag var i matavdelningen att jag har ytterligare en anledning att åka på "en bit av Sverige"-besök framöver, för visst måste vi lära våra utbytesvänner om svenskt julfika?! Även om det i mitt fall kommer sakna lussekatter, som för mig är något av det viktigaste. Hur som, det här är vad jag fick med mig hem och efter shoppingen slank det ner en kanelbulle eller ja, till och med två. Det gäller att passa på tänkte jag och hoppas att det stillar dagens lilla hemlängtan.


/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar