torsdag 13 oktober 2011

Vad Sebbe pluggar del 1

Jag tänkte beskriva det fyra kurser jag läser denna termin.
First off: Environmental Law

Detta är tyvärr min minst intressanta kurs. Jag hoppades att den skulle vara mer intressant men tyvärr så klarar den inte mina förväntningar. Kursboken är endast en ca 500 sidor lång en (som dock kostade $80) som vi får ett antal sidor i taget att läsa inför varje tre timmar lång (!!!) föreläsning varje fredag förmiddag. Det tyvärr inte som i Sverige att det är föreläsning i 45, sen rast i tio. Tvärt om, har vi tur får vi rast i 10-15 min i mitten av lektionen. Föreläsaren (osäker på om personen är professor) verkar vara väldigt duktig praktiker men det här med pedagogik har nog fallit bort. Allt för ofta så glider det iväg till off-topic diskussionen och tar tar väldigt lång tid innan den ställda frågan får ett ordentligt svar.
Sen har det nog med att göra att Kanada har ett s.k. common law system. Det finns en hel del nedskriven lag, precis som i Sverige, men det mesta är baserat på rättsfall. Jag vet inte hur många rättsfall jag har läst hittills men det är ett gäng.
Kursen kommer att examineras genom en open book exam i början/mitten av december. Innan dess ska vi ha någon form av debatt. Jag hoppas att denna debatt kommer att få mig att ändra intryck en aning om kursen i sin helhet. Just nu är det tyvärr en pina att bara läsa ett stycke i boken.

Del 2: Gender, Sexuality and Law

//Sebastian

PS! Idag är det International Suit Up Day. Bar du en kostym idag?
PS! Idag är det International Suit Up day! Bar du en kostym idag?

5 kommentarer:

  1. Då är det väl bara att hoppas att den riktiga kursen blir bättre. Och visst har jag haft kostym på mig i kväll. :-)

    SvaraRadera
  2. Även här i Aussie bar folk kostym, jag fattade inte riktigt varför men nu känns det inte så konstigt längre...
    /Malin

    SvaraRadera
  3. Även här i Japan verkar en del av professorerna ha glömt pedagogiken någonstans och ingen rast på de långa föreläsningarna här heller. Vi har det allt rätt bra i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Tja, som många andra tänker jag på utlandsstudier, men tänkte nu göra verklighet av de tankarna. Kanada är det tänkt.

    Tänkte då fråga dig som nu gör det jag förhoppningsvis ska göra. Och det finns en ständig oro över de ekonomiska biten. FÅr du det att gå runt, är det dyrt att bo där, vad har du för förutsedda utgifter?

    Vore dunder om du kunde ge en inblick i hur det funkar och kanske hur du får ihop det.

    Fridens
    /H.A.

    SvaraRadera
  5. Det är väldigt beroende på hur man bor. Jag bor i ett residence med ca 200 andra studenter vilket är väldigt skoj och lärorikt då man träffar många olika människor från alla möjliga kulturer. Dock är det dyrt och det krävs att man har en s.k. meal plan vilket kan utgöra mellan 12 (tror jag) och 19 måltider i veckan. Sammanlagt för boende och mat betalar jag lite drygt 36.000 svenska kronor så det är dyrt. Det var i början många engångsutgifter för böcker och dylikt men nu är det lite lugnare. Helt ärligt så går de mesta av pengarna just nu åt till shopping och fest. Jag fick ca 52.000 (+11.500 för resan) från CSN för 16 veckor och jag är osäker på om det kommer att räcka, jag har pengar sparat sen innan också. Jag har köpt en hel del kläder och sportutrustning samt åkt på några utflykter. Kläder och elektronik är överlag billigare här. Mina förutsedda utgifter är framför allt resa, shopping och party. Kommer säkert att lägga lite på kommande halloween t.ex.

    Hoppas att det gav dig en liten inblick. Maila annars gärna fler frågor till sebastian.wetterberg@gmail.com

    ha det!

    SvaraRadera