söndag 16 oktober 2011

Long time, no see

Det var ett tag sedan, men här kommer en uppdatering och ett löfte om att jag ska försöka skärpa mig. Så, vad har hänt sedan sist? Förra helgen var jag i Hiroshima och Miyajima. Vi lyssnade på en kvinna som överlevt atombomben, men jag blev inte så berörd som jag trodde. Tror att en bidragande orsak till det kan vara vår lärare som inte är allt för bra som översättare. Han är väldigt bra på japanska, men eftersom han är all over the place även när han pratar på engelska så blir det lite så där när han översätter. Hur som, det är svårt att föreställa sig hur illa det var, men ändå spännande att höra berättelsen. Trots det tragiska som hände i staden är Hiroshima en väldigt vacker plats med sina 6 åar som rinner igenom staden. Tänk att lite vatten kan göra så mycket!
På söndagen tog vi oss ut till Miyajima, en ö utanför Hiroshima. Där hittade jag min favoritplats i Japan hittills, så underbart vackert! Vi strosade mest omkring och njöt av lugnet och det vackra vädret och trots att vi var där en hel dag hann vi inte se allt, så snart bär det av dit igen :).
Sedan dess har jag mest hostat och hostat, och sedan hostat lite till. Det började redan förra fredagen och sedan dess har det hållit i sig. Så med en viss oro för att det var något annat än vanlig hosta begav jag mig till sjukhuset i fredags, tyckte att en vecka fick vara nog. Som tur var var det inget större fel på och jag fick bara lite piller att knapra på i några dagar. Hoppas att de hjälper!
Dessutom slapp jag betala multum som en annan kille här i huset fick göra när han var där. Han betalade 4000 kr för att röntga lungorna då han visade sig ha lunginflammation. Det är galet mycket pengar och det är nu man börjar inse att vi har det väldigt bra i Sverige. Något vi borde komma ihåg och vara stolta över.

Idag är det fint väder här igen efter att ha regnat i några dagar. Jag har pluggdag, men tror jag ska försöka släpa med mig böckerna ut och hoppas att jag lär mig mer i solen. Hela nästa vecka består nämligen av mid-term examinations, så det gäller att vara förberedd. Dags att återgå till japanskan. Watane!

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar