lördag 29 oktober 2011

Då var den terminen slut

Jag tror stenhårt på vikten av att fira saker. Trots att det kan vara sorgligt att vissa saker går mot sitt slut, till exempel en utbytestermin, så gäller det att se det positiva. I går hade jag min sista föreläsning och med det var min termin officiellt avslutade. Även om det kan tyckas sorgligt kände vi ändå att detta var något som behövdes firas. Hur firar man då bäst att 13 veckor av föreläsningar,uppsatsskrivande, grupparbeten och redovisningar har nått sitt slut? Jag skulle vilja säga att det finns bara ett optimalt sätt:
 Grönsakssoppa och Pyjamas party. Kanske inte så utbrett sett att fira skolavslutningar på men helt klart ett av de bästa sätten. Och ska sanningen fram så är vi ju inte riktigt klara med våra studier här på La Trobe, vi har ju en härlig tenta månad framför oss. Jag hade min första tenta redan i onsdags så jag har bara tre kvar att brottas med under tenta perioden. Tentan var min första på engelska, om man räknar bort dem som jag skrivit i just ämnet engelska, och det var spännande. På två timmar skulle jag få ur mig allt jag kan om volunteer management och helst under rätt fråga. Hur detta gick har jag ingen aning om men jag hoppas på det bästa. Nu funderar ni alldeles säkert på hur jag firade att första tentan var skriven. Svaret är nästan lika självklart som grönsakssoppan och pyjamas partyt var för skolavslutningen, jag firade med min första thanksgiving dinner. Tydligen en hel månad fel men vad spelar sånt för roll. De amerikanska tjejerna i min korridor styrde upp det och  delegerade ut traditionell amerikansk mat att laga. Jag som inte visste om pumpapaj var en maträtt eller efterrätt och hade hamburgare som bilden typisk amerikansk mat  fick göra ett undantag och ta med en svensk maträtt.  Jag funderade på att steka köttbullar men i och med att vi hade haft köttbullemiddag veckan innan kändes det inte så spännande. Istället bidrog jag med chokladbollar, kanske inte så svenskt men de gjorde succe så det spelar ju ingen roll. Här kommer bilder från kvällen, jag ber om ursäkt för alla mat bilder på denna blogg. Till mitt försvar frågade jag faktiskt om de gjorde något annat på Thanksgiving typ sjunger eller dansar runt något. Men de svarade att helgen så vitt de visste bara gick ut på att äta och se sina släktningar fulla. Och jag känner att bilder på mina fulla släktingar inte skulle fylla något direkt syfte här så istället mer mat bilder =)


 Pumpa paj= efterrätt

Ni vet hur det kan vara när man läser något på ett språk som inte är ens första språk, man förstår inte alla ord men man fattar ändå innebörden. Precis så var det för mig och min tyska vän, när vi såg att vi har "study break" nästa vecka innan tenta perioden drar igång. Vi såg ordet lov och bokade en resa till Tasmanien. Så nästa vecka kommer jag varken läsa om CBBE modellens betydelse för branding och kontextens betydelsen för införandet av ett High Performance Work System, jag kommer istället befinna mig på road tripp i Tassie. Så förhoppningsvis kommer nästa veckas blogg innehålla bilder på vacker natur och coola djur istället för mat.

Ha det fint!
/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar