onsdag 5 oktober 2011

Att plugga i Japan

Alla som hört talas om japaner som pluggar riktigt hårt var eviga dag räcker upp en hand! Eller förresten, eftersom jag inte kan se er, skriv en kommentar istället. De japaner jag träffat pluggar oftast inte när jag ser dem, men att folk här pluggar hårt bara måste stämma för puh vad mycket det är att göra. Bara det här med att gå tillbaka till att läsa flera ämnen samtidigt är en omställning. Hur gjorde man egentligen? Jag klarar det rätt bra, men det är mycket att hålla i huvudet. Och jag ska säga er att det här är verkligen ingen semester, det får jag nog ta när jag kommer tillbaka till Sverige igen. Här är det japanska lektioner varje dag som gäller och i ett högt tempo dessutom. På eftermiddagarna är schemat inte lika fullspäckat, men där är det desto mer läsning inför föreläsningarna istället.
Jag känner att jag kanske klagar lite för mycket på pluggandet här, vilket är synd eftersom jag verkligen gillar Japan och mitt liv här. Men jag skulle uppskatta om terminen var lite längre så att allt inte behövde gå i 250. Dessutom hade jag ju fått stanna i Japan längre, vilket inte hade varit fel då en av mina professorer redan har fått mig att känna början på slutet trots att det är 2,5 månader kvar. Galet!
Så, lite om att lära sig japanska. Vi har spoken Japanese 5 x 50 minuter varje vecka och reading and writing Japanese 3 x 50 minuter. Och även om jag ibland tycker att det blir lite väl intensivt måste jag säga att jag tror på metoden med att ha korta men många lektioner. Man orkar liksom inte hur länge som helst när man ska lära sig och förstå nya saker. Däremot gillar jag inte att våran lärare i spoken Japanese bara kör på efter sitt schema även om hon inser att vi inte hänger med. Den metoden funkar inte riktigt för mig, men jag får väl bli bättre på att repetera och läsa på innan lektionerna kanske. En annan sak som inte riktigt är min stil är korvstoppningsmetoden, men jag hoppas innerligt att den funkar! Vi har nämligen glosförhör varje torsdag och får en lista på cirka 50 ord på tisdagslektionen som vi ska hinna lära oss. Hittills har det ju funkat bra, även om jag inte har kollat av hur många av orden från första veckan som jag fortfarande kommer ihåg. Som sagt, jag hoppas att de vet vad de gör och att den japanska metoden även håller i längden, annars är jag körd.
Imorgon är det dags för glosförhör eftersom det är torsdag, men även min första exam här. Det är nog inte så allvarligt som det låter, men man vet ju aldrig. Multiple choice och true/false-frågor är det som gäller, våra lärare i eftermiddagskurserna är ju trots allt amerikaner..Hoppas att jag kommer ihåg det viktiga, för särskilt mycket kan jag inte påstå att jag hunnit läsa. Som sagt, ingen rast, ingen ro, dags att återgå till pluggandet. Ha det!

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar