onsdag 5 oktober 2011

So, what about the fewd?

Sådär, nu är det nog dags att blogga om maten här. Som jag har nämnt tidigare så har jag en meal plan. Meal plan är ett antal måltider per vecka som laddas in på ens studentkort, max är 19 vilket jag har och dessutom har jag $70 att handla för lite överallt på campus inkl. Tim Hortons och Starbucks. Hur är maten då frågar man sig nog? Det beror nog hur man ser det. Jag hörde någon säga att när en person börjar plugga på UNB (kanske var Universitet överlag) så går många upp ca 6-7 kg p.g.a. maten. Det förvånar mig inte alls. Jag drar exemplet på lunchen jag nyss intog. Min meal hall som ligger i samma hus som jag bor i (finns ytterligare två) har typ buffe till varje måltid. Dagens mat att välja emellan: pizza, macaronis and cheese (med betoning på cheese, kanadensare älskar ost), pommes frites, vegitarisk pizza, någon soppa, salladsbuffe. Otroligt mycket kolhydratsbaserad kost vilket är bra om man tränar mycket (som jag gör, yeay) men dessvärre så är det inte många som gör det. Som tur är ser inte alla måltider ut på detta sätt utan det går att välja att t.ex bara äta kött och sallad.

Något som dock bör nämnas är att det alltid serveras efterrätt, även till frukost. Inga problem alls att ta några skopor glass eller en bulle efter morgongröten. Frukost ja, vad serveras där då? Tyvärr har vi inte bacon varje morgon vilket kanske är bra men det som alltid serveras är ägg, friterad potatis, någon form av kött, gröt (allt från god mannagryn till rinnande... sörja), äggröra, bönor. Det finns även mackor att rosta men dom har inte det typiskt svenska som kött och ost på morgonen utan bara marmelad, jordnötssmör m.m. Köttpålägg finns endast för lunch och middag vilket var en klar omställning för en som jag som föredrar en smörgås med skinka på morgonen.

//Sebastian

1 kommentar:

  1. Jag tror att min son njuter av den här maten...
    Inte minst genom att vi i vår familj har ett begrepp som är användbart i detta sammanhang. "efterrättsmage" :-)
    Inte bara ett begrepp, by the way.

    SvaraRadera