tisdag 27 september 2011

This is Japan

Idag firar jag en månad i Japan och vad passar inte bättre än att uppdatera er om vad jag tycker att Japan är?! För övrigt undrar jag hur tiden kan gå så snabbt, redan en månad vilket betyder att det är knappt 3 månader kvar. Det känns fortfarande väldigt overkligt att jag är här, samtidigt som det känns som att jag varit här hur länge som helst, konstig känsla. Till saken, här kommer min lista på vad jag tycker att Japan är:
  • Ris, det bara måste komma på förstaplats. Frukost, lunch, middag, mellanmål, you name it. Får inte japanerna sitt ris tror jag att det skulle bli galna, de äter verkligen ris till allt. Ibland kan de dock göra ett undantag och äta nudlar, men mestadels är det det där vita, klibbiga riset som jag helst undviker när jag är i Sverige. Här finns det dock inget val, men det positiva är att man blir mätt fortare :) För att fortsätta på matspåret måste jag även säga att Japan är friterat och inte alls så hälsosamt som man har hört. Jag anser i alla fall inte att vitt, klibbigt ris och friterat är hälsosam mat. Dessutom har de flesta japaner jag träffat hittills varit stora fan av sötsaker, så ja, jag skulle vilja säga att idén om att japaner äter så hälsosamt är en myt.


  • Mörkt, här går solen ner redan kl.18 på kvällen och för en svensk som hatar mörker och därför inte riktigt klarar av vintrarna är det inte det bästa. Men det verkar som att mörkrets inbrott är ganska konstant i alla fall och jag börjar vänja mig, men i början var det väldigt svårt. Det känns lite som att man är ute mitt i natten, även om klockan bara är 20.00. Dessutom är de inte så stora fan av gatlyktor vilket på sina ställen gör det väldigt mörkt. Så, om ni åker hit, ta med en reflex för det behövs!
  • Myggbett. Jag trodde verkligen inte att det här landet var fullt av mygg men av alla röda, kliande märken jag har på kroppen kan jag bara konstatera att jo då, de har rätt gott om mygg här med. Ännu bättre är det att jag har med mig myggmedel som aldrig används, så jag antar att jag inte kan säga något om saken.
  • Tempel och helgedomar. Om jag säger att det finns över 2000 tempel och helgedomar bara i Kyoto så förstår ni kanske hur många det måste finnas i hela Japan?! Jag har inga siffror på det, men många lär det i alla fall vara med tanke på att man ser dem lite överallt. Jag har än så länge bara besökt två tempel, ett i Nara och ett i Kyoto i söndags, men jag är redan beredd att hålla med min japanska-lärare om att alla tempel ser likadana ut. Det betyder ju kanske inte att om man har sett ett har man sett alla för jag är säker på att varje tempel har något unikt men man vet ju i alla fall strukturen. Så jag stressar inte med att se mer tempel direkt.


  • Karaoke, japanernas favoritsysselsättning. Det finns en karaokebar i varenda gathörn känns det som. Jag har dock inte varit en så flitig besökare än, men det kanske kommer.
  • Spännande toaletter. Min vän som sett Homer Simpson använda en japansk toalett undrade om vi verkligen har högteknologiska toaletter här och svaret är ja. I huset där jag bor har vi toaletter med en meny till diverse olika saker. Den mest använda knappen är nog den till "flushing sound" :p

  • Läxor, väldigt mycket läxor. Eller ja, vi får max två sidor i läxa varje dag men det är just det att de ges varje dag för att lämnas in redan dagen efter. Jag antar att det är ett sätt att få oss att faktiskt plugga japanska och repetera det vi lärt oss på lektionerna så att vi gör framsteg och hänger med ordentligt. Vilket jag tycker att jag gör, särskilt eftersom jag fick 46 av 50 rätt på senaste testet :) *stolt*

  • Skor. I det här landet är det väldigt viktigt vad man har eller inte har på fötterna. Det är markerat vart man måste byta till "slippers" och vi har till och med "toalettslippers" som vi måste byta till. Jag har inget emot att ha mina slippers på mig, det är faktiskt rätt skönt att slippa gå på de smutsiga golven här med enbart strumpor, men ibland går det lite för långt..

  • Sist, men inte minst så är Japan, eller i alla fall Kansai Gaidai University gaidjin-hunters. Gaidjin betyder utlänning och en gaidjin-hunter är helt enkelt någon som jagar oss utlänningar för att hitta en pojkvän/flickvän. Begreppet verkar mest gälla japanska tjejer och på mitt universitet, som marknadsför sig som ett väldigt internationellt universitet, kryllar det av dem. Det finns till och med tjejer som söker till Kansai Gaidai University bara för att få träffa oss utbytesstudenter.

/Emelie, som uppdaterat inlägget om Nara med bilder och tycker, precis som Sebastian, att det är roligt med kommentarer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar