lördag 3 september 2011

Börjar hända saker nu!

Sådär! Titta!! Jag kan göra Å, Ä och Ö!!!
Dock beror det inte på att jag fått min Macbook Air än. Det är så att min ena granne är en svensk tjej som pluggar i Uppsala. Hon köpte en egen Macnook Air när hon var i NY förra veckan och jag få nu låna hennes gamla dator tills min kommer, LYCKA! :)

Igår hade vi rundvandring på campus. Om ni tyckte att ni fick mycket information under Örebros campusvandring så var detta en bråkdel av vad vi fick igår... gratis mat dock, sånt gillar vi (eller hur Malin?). Höjdpunkten på denna rundvandring var när vi kollade in det nybyggda idrottscentret Currie Center. Byggnationen har hållit på i ca två år och kostade runt 60 miljoner dollar (ca 400 miljoner SEK). Nu är det iaf klart och vilket bygge det är. Det är en byggnad på fem våningar som har ett gym med bara fria vikter, ett gym med maskiner, en bollhall med diverse planer där man kan spela basket, badminton, pingis m.m, en löparbana inomhus, tre rum där det kommer att hållas danskurser, yoga och sånt och så om jag förstod det rätt så även två spinningrum. Det finns dessutom ett massivt rum där det verkar som att UNBs basket och vollybollag kommer att spela sina hemmamatcher. Den hallen kan ta upp till 1500 åskådare och kommer även att användas till diverse event och cermonier. Hela Currie Center öppnas på tisdag och onsdag.
Förutom denna anläggning finns det ett lite äldre gym som även har en pool där man kan simma. Jag använder just nu detta gym.
Just ja... att träna är gratis men det kan tillkomma vissa kostnader för t.ex. yoga.

Dessa två bilder är tagna inifrån detta stora rum, lägg även märke till TV-skärmarna. Det ska bli väldigt skoj att titta på en basket-/vollybollmatch här inne. Jag kommer att fylla på med fler bilder efter hand.

I övrigt har jag träffat några fler folk från norden. Förutom nämnd svensk som jag bor granne med så har jag i andra rummet bredvid mig en norrman. Det bor även minst två till svenska tjejer som pluggar i Karlstad till vardags. Jag har givetvis träffat människor från många andra länder också. En stor majoritet bland utbytesstudenterna är Kineser men andra länder som är representerade är t.ex. Tyskland, Egypten, Trinidad & Tobago, Frankrike, England, Singapore m.fl. Idag börjar introduktionsveckan "på riktigt" då de kanadensiska 1st year students (lite nedvärderande kallade "Froshs") anländer idag. Vaknade av tutande bilar och folk som stod och skrek längs vägen á la studenten.

Hörs snart igen!
//Sebastian

1 kommentar: