tisdag 6 september 2011

Greetings from Japan

Så, äntligen fungerar saker och ting igen. Eller ja, jag har fortfarande inte en adapter som passar kontakten till datorn, men än så länge har jag batteri och idag fungerar internetet igen för första gången på en vecka. Tur för computer lab för jag var på väg att bli riktigt irriterad! Eftersom jag inte lyckats uppdatera så mycket här får ni nu en genomgång av min första vecka i Japan (förstår inte att det bara är en vecka, det känns som att jag alltid varit här). 
Först av allt måste jag ju promota mitt värduniversitet, som är väldigt proffsigt och dessutom har den här fina kreationen mitt på campus, om man skulle ha missat vart man gick in eller så. I bakgrunden syns huvudbyggnaden där jag inte spenderar någon av min tid, men det är ungefär så alla byggnader på campus ser ut. För övrigt har vi McDonalds, en liten conveniestore, bokhandel, Seattles best coffee och ytterligare en cafeteria med helt ok mat där så vi klarar oss :)

Det här är min futon, det är så vi sover här i Japan. På en madrass på golvet som faktiskt är skönare än det kanske ser ut. Jag var lite skeptisk innan jag kom hit, men som sagt, det är faktiskt riktigt skönt. Det enda jag har att invända på är väl kuddarna, som är stenhårda.

 I fredags hade vi en öppningsceremoni för att officiellt starta terminen och om ni är nyfikna på vilka länder som finns representerade på Asian Studies Program den här terminen så är det bara att använda er flaggkunskap ;) USA är starkt överrepresenterat och många andra länder kommer det endast en person från. Sverige är relativt starkt representerat med 7 personer, dock endast en från Örebro. Jag måste säga att det är skönt att ha lite "eget" folk omkring sig, även om jag försöker hålla mig undan dem då jag inte är här för att prata svenska.


Efter öppningsceremonin bjöds det på lunchbuffé och som jag tror ni har listat ut vid det här laget; gratis är gott!

Här har ni min fina 2000 yen cykel som för tillfället har punktering och är rätt värdelös, men det ska vi försöka ordna imorgon. Hoppas även på att kunna få rätt papper så att jag kan registrera den och faktiskt få tillstånd att parkera på Campus. Ja, just det, jag måste registrera min cykel för att få parkera. Och ha papper på att cykeln faktiskt är min. De är väldigt hårda med sådant här i Japan, så att köpa en begagnad cykel privat visade sig kräva lite mer jobb än att köpa en dyrare i cykelaffären. Men så är ju deras vanligaste brott stöld av cyklar och paraplyer. Jag tror många samhällen runt om i världen önskar de hade samma problem :p

Sist men inte minst, maten! Både igår och idag har jag (som inte trodde att jag gillade sushi innan jag kom hit) varit på ett ställe med "running" sushi och ja, ni kan ju kanske ana att jag tycker det är gott eftersom jag har varit där två dagar i rad och kommer definitivt gå tillbaka fler gånger. Dessutom är det billigt. En tallrik med två bitar sushi för 105 yen, vilket inte ens är 10 kr, sådant gillar vi!

Idag var första dagen med riktiga lektioner för min del, eller ja, det var ju mest introduktion såklart. Men det verkar som att det kommer bli en rolig och intressant termin så jag ser verkligen fram emot det. Speciellt att få lära mig japanska, även om jag gärna skulle kunna allt redan nu. Men för att lära sig måste man öva och eftersom vi har läxor (vilket gör att det känns som att vi är tillbaka på lågstadiet), så är det nog bäst att jag går och övar lite nu! Kommentera gärna och ställ frågor så att jag vet vad ni vill läsa mer om. Till vi hörs igen, yoi jikan o motte iru!

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar