onsdag 7 september 2011

Sverige i mitt hjärta

Idag har jag varit här i Australien i två månader eller i alla fall åtta veckor och jag har vant mig fint vid livet här. I ärlighetens namn är livet ganska mycket som hemma, gå upp på morgonen, plugga, träna, äta, plugga, sova och fika förstås =) Så förutom pojkvännen, vänner och familj är det inte så mycket som jag saknar men de saknar jag i och för sig rejält för det här med tidsskillnad är ett elände om man vill hålla kontakt med folk.
För en månad sen var listan saker att tänka på innan man åker nu är den istället bra saker med Sverige som jag kan urskilja så här lite på avstånd.

*Kaffet! Kaffet här smakar inte alls som hemma och om man försöker beställa utan mjölk tittar de på en som om man är från en annan planet och häller i lite i alla fall och pulver varianten man kan köpa själv har aldrig varit min grej. Så jag har slutat dricka kaffe. Japp ni läste rätt. Jag har slutat dricka kaffe. Jag som tidigare var kaffekärringen personifierad. Så egentligen är kaffet inte något problem.
*Tvättstugesystemet. Hur tråkig känner jag mig inte när jag har med det på min topp lista men oj vad jag kommer njuta när jag bokar min tvättid nästa gång hemma i kotten (kanske har kaffekärringen förvandlats till en vanlig kärring...?) Här vet det inte vad tvättid är och man får enbart hoppas att maskinerna inte är upptagna när man kommer ner. Och är man inte där på minuten när tvätten är klar slänger någon annan ut den eller slänger in rubbet tumlaren. Jag har inte bacillskräck för fem öre men kommer ändå njuta när jag kommer tillbaka av att ingen har rört mina underkläder. Men jag har i och för sig lärt mig att man faktiskt kan tumla allt, det blir bara mer eller mindre bra.
*Svenska äpplen helst direkt från någons trädgård- speciellt i formen av min mammas äpplekaka. Men att palla clementiner är inte dumt det heller.
*Vanligt bröd eller speciellt knäckebröd. Jag trodde det fanns en gräns för hur mycket toast man kan äta men tydligen inte. Här äter de det till allt, frukost, lunch och middag och det äter det som macka, korvbröd eller hamburgebröd. Dock tror jag att min kvot snart är fylld. Men som tur är har de havregryn, länge leve havregrynsgröten!
*Håkan Hellström han spelar på Gröna Lund på fredag. Jag vill vara där! (Där blev jag nog några kärringpoäng)
*Nyhetsmorgon Anders Kraft och Lelle Modig. Behöver jag säga mer?

Det var det för nu. Lovar att det blir mer bilder i nästa inlägg!
Ta hand om er!
/Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar