söndag 18 september 2011

Finally

Så, jag har absolut inget att skylla på längre. Mitt adapter-problem är löst :) Tänk om jag vetat att det var så enkelt som att åka till Yodabashi Camera (sjukt stort elektronikvaruhus) i Osaka, då hade jag åkt dit med en gång. Men tack vare att jag inte visste det fick jag en mycket trevlig dag med min japanska vän som faktiskt pluggade i Göteborg förra året, en dag som även innehöll något av det svenskaste vi har här i utlandet; IKEA. Det var helt underbart och så svenskt. Ikea är verkligen ett koncept, allt ser likadant ut överallt. Jag har inte riktigt tänkt på att alla varuhus är organiserade på samma sätt, men här insåg jag att det faktiskt är så. Sofforna stod ju på exakt samma sätt som på "mitt" Ikea i Örebro. Kände mig väldigt nördig när jag sprang runt där med min kamera, men mitt eget försvarstal låter: Du är i Japan, japaner tar kort på allt när de är utomlands, så du är ok. Enda besvikelsen Ikea innebar var att de inte hade knäckebröd, vilket jag verkligen tycker att de borde ha för det vore så gott!
Så, det var min onsdag. I fredags provade vi på nattlivet i Kyoto. Det var trevligt, men jag är inte riktigt gjord för att komma hem kl.7 på morgonen. Men det är så det funkar här i Japan eftersom det inte direkt finns några klubbar här i Hirakata där vi bor, så man måste åka till Kyoto eller Osaka och på nätterna går det inga tåg vilket gör att man inte kan ta sig hem. Så det är bara att bita ihop, och kanske använda andra skor, för vi var knappt kapabla att att gå hem från stationen på morgonkvisten.

Så här fin var våran morgonpromenad hem. Jag var supertrött och att vi mötte japaner som var ute och sprang kl.6 en lördagsmorgon gjorde inte saken bättre.

Och idag har jag jobbat som studentambassadör för Kansai Gaidai University. Intressant att se hur det går till här i Japan, även om jag tyckte att vi var alldeles för många på samma ställe ibland. Men de lät oss komma med feedback så jag hoppas det blir bättre till nästa gång. Och om det blir en nästa gång för oss internationals är jag rätt säker på att jag anmäler mig. Jag gillade liksom grejen av att få betalt, gratis lunch och en Kansai Gaidai t-shirt, bara för att stå och säga hej till japanska high school-studenter i tre timmar. Dessutom insåg jag när vi efteråt var i Osaka och fönstershoppade att jag verkligen behöver pengar, de har så mycket fina saker här! Jag vill köpa hur mycket som helst, men inser mina begränsningar och att jag förmodligen kommer behöva en helt ny resväska när jag åker hem om jag skulle köpa allt jag ville. Dessutom behövs ju pengar även till mat och resor, vilket kanske egentligen är viktigare än kläder. If I was a rich girl, nanananananana..

Ovanför där jag var placerade satt det här bandet och spelade 3 olika låtar om och om igen. Det svängde, men det är så där lagom kul att lyssna på samma låtar om och om igen, ännu tråkigare att spela, tro mig, jag vet!

Det var riktigt mycket folk som kom till Kansai Gaidai och skolan hade bussar som körde skytteltrafik till stationen. Det kändes som att det kom en buss var femte minut ett tag, kul att mitt universitet här är så populärt!

Det var allt för den här gången, nu är det hög tid att sova här borta men kommentera gärna vad ni vill läsa mer om så ska jag försöka uppfylla era önskemål! Oyasuminasai (god natt).

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar