lördag 5 november 2011

Upplev Japan

Här borta gör de allt för att visa oss det riktiga Japan och det finns mängder av aktiviteter man kan haka på för att lära sig mer om den japanska kulturen. Jag har ännu inte varit på någon tillställning med "Experience Japan"-programmet, däremot har jag ju en speaking partner för att öva på min japanska lite mer, även om vi inte träffas så ofta. Jag har även en "home-visit family" som jag besökte i förra veckan. Väldigt trevligt måste jag säga och jag blev positivt överraskad av hur "stort" de bodde, särskilt eftersom Kana sagt att de bodde litet. Det är ju fortfarande inte stort i svenska mått mätt, men eftersom japanerna inte har några riktiga sängar utan sover på en typ av madrasser som de plockar undan varje morgon så blir det ju rätt mycket plats att röra sig på på dagarna. Vi hade sushi-party och de var väldigt snälla så jag hoppas på att få träffa dem snart igen! Där får jag ju dessutom verkligen chans att öva på min japanska eftersom bara 1 av 4 i familjen pratar engelska.
Ytterligare ett sätt att ta del av den japanska kulturen är ju som vissa gör att bo i värdfamilj. Jag kände dock att någonstans vill jag fortsätta att bestämma över min egen tid och det mycket högre priset gjorde också att jag valde att hoppa det. Många jag pratat med är dock nöjda med sina familjer och ja, visst vore det skönt att få lagad mat varje kväll. I alla fall om den är god.

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar