fredag 18 november 2011

Funderar du också på utbyte?

På onsdag, alltså om bara några dagar, publiceras de nya utbytesplatserna på vårt hemuniversitet och även jag, som sitter här på andra sidan jorden under min pågående utbytestermin är nyfiken på vilka platser som kommer finnas. Eftersom det kan vara en hel djungel att söka utbyte och lätt att glömma något tänkte jag komma med lite tips på saker som kan vara bra att tänka igenom.

  • Det första tipset måste faktiskt vara varför. Vad är det som gör att du vill åka på utbyte och vad vill du få ut av din tid utanför Sverige? För mig var det att jag ville prova på att bo i en annan kultur, få vänner från hela världen och allmän internationell erfarenhet.
  • När du har funderat ut varför du vill åka är det dags att fundera på vart. Här är det mycket som väger in. Självklart kan du ha ett drömresemål som du skulle vilja kombinera med dina studier, men det är också viktigt att fundera över vad som är viktigast; landet eller kurserna till exempel. Eftersom en stor anledning till att jag åkte på utbyte även var att lära mig ett nytt språk valde jag att söka till länder och universitet som hade språkstudier som krav, då det automatiskt gjorde att jag fick in det i schemat. En annan sak att fundera över är om du vill vara långt bort från Sverige eller inte. Ju längre bort du åker desto mindre besök kommer du få skulle jag nog vilja påstå. Det är lättare att ta en weekend-resa till England eller något annat europeiskt land än till Australien till exempel.Titta även på kostnader i landet, hur mycket kostar det egentligen att leva där? Det säkraste är att prata med någon som faktiskt varit i landet i fråga. Hur många har till exempel hört att Japan är superdyrt? Det var vad jag fick höra innan jag åkte, men om jag säger att jag har gjort av med ca hälften av min budget så kanske ni kan ana att det inte är så farligt ändå, och ändå har jag unnat mig en del lyx också.

  • Hur länge vill du vara borta? Vissa universitet kräver att du ska vara där två terminer, andra kan du bara stanna på i en termin och en del går det bra att förlänga om du skulle vilja. Även det är en viktig fråga att tänka igenom, två terminer är en lång tid att vara borta från familj och vänner, å andra sidan kommer du få så mycket nya vänner att du säkert kommer att klara dig ändå. En termin är å andra sidan en väldigt kort tid (har jag märkt) och om du verkligen trivs och inte kan förlänga finns risken att det känns riktigt jobbigt. Mitt tips är att söka till ett universitet där du kan förlänga efter en termin om du skulle vilja, då kan du känna efter hur det känns och binder inte upp dig på för mycket.
  • Kolla upp kurser. Oavsett vart du väljer att åka underlättar det om det finns kurser du tycker verkar intressanta, det blir ju så mycket roligare att plugga då som vi alla vet. Ta reda på så mycket du bara kan om kurserna och undervisningssätten de använder så att du är förberedd och glöm inte att kontakta din studievägledare så att du vet att du får tillgodoräkna dig kurserna när du kommer hem!
  • Boende. Kolla upp vad universitetet erbjuder för boendemöjligheter, måste du ordna med det själv eller kan du, som vi i bloggen, på i dormatories med massa andra studenter? Här handlar det också mycket om vad du föredrar och tror passar dig. Som jag tidigare berättat kan man här i Japan välja att bo hemma hos en familj och även om det innebär att du får se den riktiga japanska kulturen betyder det också att du har regler att följa och kan komma att bo en bra bit ifrån de andra utbytesstudenterna. Som sagt, det gäller att överväga vad som är viktigast för dig.
  • Glöm inte heller att kolla upp studierelaterade frågor som till exempel hur många kurser du måste läsa och i vilken takt. Här i Japan är det 4 eller 5 kurser som gäller och alla kurser läses parallellt, vilket kan bli väldigt intensivt i vissa perioder, så fundera på vad som är viktigt för dig även där. Att vi har en 5 veckor kortare termin än Sverige gör ju så klart också att det blir lite mer hektiskt att hinna med allt.
  • När du har kommit på vart och varför du vill åka är det bara att börja jobba så att du har råd att uppleva så mycket som möjligt när du väl är iväg. För pengar behövs alltid och det är bättre att ha för mycket än för lite!
Som sagt, det är mycket att tänka på men det är väl värt mödan och kom ihåg att det är ett minne för livet att åka på utbytesstudier! Lycka till!

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar