söndag 20 november 2011

Prince Edward Island roadtrip

I mitten av veckan bestämde vi oss för att göra något spontant. Över en lunch nere i MacConell Hall så bestämde vi att vi denna lördag skulle åka fram och tillbaka till Prince Edward Island (PEI) för att titta på finalen i Canadian Football för College/Universitet i Atlantic Division. Jag hade mina funderingar på att kasta in handduken för att jag känner att jag måste färdigställa diverse skolrelaterade grejer. Så här nyss hemkommen kan jag konstatera att det får vänta tills imorgon.

Upp kl 07 för att hinna se matchen klockan 13. Det tar ca 3.5-4 timmar att köra bild till PEI och staden Charlottetown. Vi gjorde även en blixtvisit hos förarens föräldrar halvvägs dit.
Bron från New Brunswick till PEI är lång. Väldigt lång. Helt klart den längsta bron jag åkt på. Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tar att åka över varken Ölandsbron eller Öresundsbron men denna tog lite drygt 15-20 minuter. Väl på andra sidan så stannade vi till och tog massa kort. Vad som är väldigt speciellt med PEI är att jorden är röd. Varför den är det beror på, om jag förstått det rätt, på att det är väldigt mycket järn i den.

Huvudanledningen till att vi åkte till PEI var för att se UNBs kanadensiska fotbollslag Red Bombers spela final som sagt. Tyvärr så förlorade UNB med 28-0. Det är nog det enda som behöver sägas om den matchen. Kvallitén är ganska så låg, antagligen betydligt lägre en svenska Superserien (jmf amerikansk fotboll).

Innan vi begav oss hemåt bestämde vi oss för att äta en bit mat.  Hittade ett litet ställe vid namn Papa Joes. Detta är faktiskt den godaste maträtten jag ätit i Kanada. Pecan Maple Salmon blev det. Otroligt gott, dock ingen bild på det.

Nu blir det en relativt tidig kväll för nu sätter pluggvekorna from hell igång. Har 2 uppsatser och 2 presentationer inom kommande 2 veckor. Hej då sociala liv, förutom kommande fredag då vi ska ha en Pub Tour med ett annat hus. Mer om det senare.

//Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar