söndag 27 november 2011

och ingen snö...

Så här såg det ut i torsdags morse, utlovade ju bilder nämligen. Bilden längre ner är tagen i fredags och sen dess har det bara gått utför och åter igen så är vi i stort sett utan snö... precis som en vanlig vinter i Sverige alltså.

Har fått ett önskemål att skriva om vad som är bra med Kanada så det känns lagom att ta det nu, fast än jag kanske borde presentera dom två sista kurserna som jag läser men men.

1. Människorna. Jag har träffat otroligt många trevliga människor i det här landet. Inte uteslutande Kanadensare, men dom allra flesta är väldigt trevliga. Det är jättelätt att prata med folk både på och utanför campus och är man vilse så är det inga problem att få hjälp. Kanadensare är överlag genuint jättetrevliga helt enkelt. Dom ursäktar sig också en hel del, för småsaker men det är nog bättre det än att inte göra det tycker jag i alla fall.

2. Naturen. Det är väldigt vacker natur här. Har, som tidigare skrivits, kört strax över 100 mil och suttit i bil ytterligare 50-60 mil och även runt motorvägarna är det väldigt fint, i alla fall här i östra Kanada. Under hösten var det helt klart finast med träden som hade tre olika färger. Grönt, gult och rött. Trädet till vänster har dock bara gult och rött, kortet är taget en aning för sent under hösten.

3. Skolan. Jag gillar UNB. Jag tycker att det är en bra skola. Har inte stött på några problem än så länge och nästan allt man behöver finns på eller i närheten av campus, vilket i och för sig kan bero på att Fredericton är så litet.

4. Sport! Jag som är sportintresserad har inga problem att hitta andra jämlikar. Dom är, vilket är känt, hockeytokiga men många kollar på sport över lag och det finns en hel del folk som håller på eller är intresserade av Amerikansk Fotboll.

5. Priser på elektronik och kläder. Väldigt positivt. Priserna är väldigt mycket lägre än i Sverige. Jag köpte min egna dator för ca 4000 mindre än i Sverige. Ett par personer har köpt Canada Goose jackor för ett par tusen mindre än vad dom kostar i Sverige, någon annan en systemkamera o.s.v. Många tror att Sverige har högst pris på alkohol i världen. Det kanske stämmer men Kanadensarna är bra nära, om inte högre. På motsvarande Systembolaget så är priserna ganska lika på öl men här är vin, sprit osv lägre (osäker på vin förresten) men ute på nattklubbarna är det billigare och det finns alltid specials.

6. Likheten med Sverige. Det säger allt. Fast det är nog inte så likt som man först fick uppfattningen av. Jag tror att jag under tiden här har lärt mig att uppskatta Sverige mycket mer på olika sätt.


//Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar