lördag 19 november 2011

Där jag är e´re alltid bäst!

Så där ja, då var två av tre tentor skrivna. Det är alltid något speciellt med att skriva en tenta. Hur påläst man än är så finns det alltid en ett mått av osäkerhet och oftast ett litet pirr i magen. Jag är en sals-tenta tjej. Kanske ska jag inte gå så långt som att säga att jag gillar att skriva tentor för det skulle vara en överdrift men jag älskar känslan efteråt. Friheten och känslan av att nu finns det inget mer att göra, du har förhoppningsvis gjort så gott du kan och nu ligger det på någon annans bord att avgöra om du gjort något bra eller något mindre bra. Denna känsla dämpas dock om har tre tentor att skriva under loppet av en vecka. Efter första tentan bar det iväg till bibblan direkt efter för att plugga till nästa (inte kul!) Den andra tentan skrev jag på fredag eftermiddag så då fanns det en liten tid över att gå ut och fira och slappna av innan det var dags att plugga igen på lördag morgon. Hur firar man då att man skrivit sin andra tenta 34 graders värme? Skojar inte det var 34 grader här i går och tentan skrevs i ett rum utan luftkonditionering och lägg där till ett hundratals människors nervösa svettningar så får ni en hyffsad bild av värmen i tentasalen. Självklart firar man detta med varmchoklad på stan. Inget konstigt alls!
Idag är det exakt en månad tills jag står på svensk mark igen och jag har mindre än en vecka kvar i Melbourne. Så det börjar bli dags att utvärdera hur livet som utbytesstudent har varit. Många beskriver sin tid som utbytesstudent som den bästa i sina liv. Men helt ärligt är jag inte beredd att hålla med. Va?? tänker ni nu. Ni har sett alla coola bilder och läst om häftig upplevelser. Och missuppfatta mig rätt. Jag har haft det grymt bra här, är sjukt tacksam för att jag har fått den här chansen och jag har lärt mig sjukt mycket. Till exempel:
*Att använda uttrycken "no worries", "can´t be bothered" och "no drama" i tid och otid. Lite slappt använda ordet "ta" istället för "thank you
*Baka med cups istället för dl
*Kindpussas a la Paris
*Svära på Italienska
*Hittat mina favorit tyska artister
*Älska (och hata) skype
* Att det finns massa platser som jag bara måste åka till. Inte visste jag innan jag åkte hit att jag vill åka till Sri Lanka, Taiwan eller Ecuador.

Men sanningen är att jag nästan alltid har det bra. Jag älskar livet och alla underbara människor som jag har haft turen att träffa. Jag hade världens bästa vår i våras innan jag åkte, har haft en underbar höst nu och jag kommer med all säkerhet ha det fantastisk vår i Örebro 2012. Jag tror att min utbytestermin bara har bekräftat det jag redan visste, gräset är inte grönare på andra sidan det är precis lika grönt. Jag avslutar med Magnus Ugglas ord, där jag är e´re alltid bäst!

Ta hand om er!
 /Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar