lördag 29 september 2012

Be bold and wear gold

Innan jag kom till Arizona förstod jag att den amerikanska fotbollen var stor. Och mycket riktigt är det alltid en folkfest när det är match.

Som student kan man välja att köpa ett terminskort för ca 700-1000kr, alternativt ett "mini"-paket och då får du gå på "bara" tre matcher. Jag köpte genast terminskortet för jag tänkte att jag ville gå på varje match, då behöver man bara reservera ett wristband varje match så har man tillträde. Men jag upptäckte snabbt att många bara går på tailgating innan, och struntar i matchen. Så här i efterhand kanske jag hade köpt "mini-paketet" och sedan om det behövts köpt enskilda biljetter till de matcher som är störst.

Tailgating innebär att man innan matchen samlas på stora parkeringsplatser, där har alla amerikanare kört fram sina stora bilar och plockat fram bord, grillar, mat, spel, högtalare, tv-apparater... Stämningen är fantastisk och jag blir fortfarande chockad vilken bra stämning det är varje gång. Motståndarna brukar vara på samma ställe och ändå blir det inget bråk (kan tänka mig hur det skulle vara i Sverige..) Självklart lite ord fram och tillbaka men inte mer än så.

Matcherna är självklart väldigt roliga att gå på också, men eftersom jag inte kan alla regler är det lite mindre roligt.. Man ska klä sig i ASU's färger, gult och rött, vilket brukar vara varannan gång. Tröjor och andra roliga saker går att köpa på "bookstore" på Campus eller på affärer på stan. Ett tips är att gå till stan för allt på campus är väldigt dyrt.












Fear the fork!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar