måndag 24 september 2012

Första skoldagen

Bon après-midi! 

Två veckors underbar semester fyllda med trevliga lära-känna-varandra-aktiviteter är nu slut och idag började allvaret: första dagen på Euromed Management. 

Jag bokstavligt talat flög upp ur sängen klockan sex i morse och var nipprig, ändock nervös, som en liten skolflicka som äntligen skulle få börja skolan. 
Hade till och med köpt en ny "skolväska" första skoldagen till ära!
När jag gick till metron hade solen fortfarande inte gått upp, vilket var någonting nytt för mig här i Marseille. 
Med tanke på att de två föregående veckorna enbart bestod av semester betydde det att jag inte gick upp tidigare än klockan tio en enda dag (oftast faktiskt inte ens tidigare är 12...).
Hur som helst var jag idag redo och exalterad för det som väntade. Faktiskt så exalterad att jag tappade uppfattningen av rum och tid och därför var på plats på universitetet 45 minuter innan lektionen började...

Efter en stunds omkringvirrande hittade jag till lektionssalen och slog mig ned med några av mina nyfunna svenska vänner som till vår allas förvåning skulle läsa samma kurs. 
Eleverna kom in i salen en efter en, läraren kom in och slutligen kom några livrädda, försenade utbytesstudenter som missat bussen. Detta med att vara försenad är någonting som vi alla utbytesstudenter blev vettskrämda inför, då en väldigt barsk dam skrek åt en elev att vända om och gå ut då han kom in i aulan några minuter för sent under introduktionen.  Så sträng var dock inte denna lärare så de hade tur för denna gång.

Lektionen satte sedan igång och det var dags för International marketing cases. Det första läraren sa var att: på denna kurs kommer ni förmodligen inte lära er någonting nytt, vilket ju kändes som en liten besvikelse. Hon förklarade dock sedan vidare att vi istället skulle få lära oss och öva på hur vi kan tillämpa våra tidigare marknadsföringskunskaper i verkliga case. Såå, det låter ju spännande!

Det blev en riktig rivstart och vi har redan påbörjat vårt första grupparbete som ska lämnas in på fredag. 
Att finna en tid utöver lektionstid då alla gruppmedlemmar var lediga var nästintill omöjligt, så jag undrar hur det kommer gå att pussla ihop alla dessa olika kurser och arbeten med tanke på att alla har individuella och egenkomponerade scheman..?

Här läser man nämligen sex stycken kurser åt gången à 5hp. Varje kurs innehåller nio lektioner och en avslutande tentamen och varje lektion är ca 3 timmar lång. De flesta kurser är antingen mellan 8:30-11:45, 13:45-17:00 eller 17:15-20:30.

Såhär ser mitt schema ut:
  • Måndag: 8:30-11:45 International marketing cases
  • Tisdag: 8:30-11:45 Business strategy 
  • Onsdag: 13:45-17:00  Marketing du Luxe (markandsföring av lyxprodukter såsom Louis Vuitton och Chanel!!) 
    17:15-20:30(!)  Marketing communication 
  • Torsdag: 13:45-17:00  European and international marketing
  • Fredag: 9:00-12:15 FLE (franska för invandrare)

Det kommer bli en prövning att läsa så många olika kurser på samma gång eftersom det är ett helt annat upplägg än i Örebro, men det löööser sig som Timbuktu säger.

Nu ska jag gå och köpa lite mat och fylla mitt kylskåp med någonting annat än ruttna tomater och vatten.

Ha det fint!

/Lena

1 kommentar:

  1. Hej Lena!
    Jag heter Nathalie och läser i Örebro. Jag kommer förmodligen följa dina inlägg slaviskt av den anledningen att jag själv funderar på att plugga en termin utomlands och då någonstans i Frankrike, dock med juridisk inriktining. Därför kommer jag nog att skicka en eller annan fråga och fundering ibland om det är ok?!
    Min första fråga är då om dina kurser (bortsett från FLE) är på franska eller engelska? Om dem är på franska, hur funkar det då tycker du? Klarar man av det? Och hur mycket franskakunskaper har du då sedan tidigare?
    Ha det fint!
    /Nyfikna Nathalie

    SvaraRadera