lördag 15 september 2012

"Förstaveckan-tips"

Bonsoir!

Först och främst vill jag uttrycka min absoluta glädje (och förvåning) över alla som tittat in hit för att följa oss utbytesstudenter. Kul!

Idag har jag befunnit mig i Marseille i en vecka. Denna vecka har gått hiskligt snabbt och jag kan inte förstå att den redan passerat, men jag antar att det är så det är i början, i en ny stad då allting är nytt och spännande.

Nedan följer några punkter, tips, på vad man kan tänka på (och göra) första veckan i Marseille:
  • Tips 1: Om du inte är alltför kinkig med fräschören och lyxen på ett hotell tipsar jag dig att bo på Hotel Le Printemps första nätterna om du inte från början har tillgång till din lägenhet. Jag bodde där, och det låg precis utanför centralstationen (Gare Saint Charles, dit man kommer med transerbussen från flygplatsen) och det har en mysig uteservering där man kan spendera kvällen. De har även gratis Wifi så du kan ringa alla nära och kära hemma i Sverige och försäkra dem om att du är trygg, har kommit fram etc.
  • Tips 2: Om du anländer sent en lördag eller på en söndag serverar ovanstående hotellbar ingen mat, men då finns turligt nog ett McDonalds beläget precis bredvid. Detta kan ju vara behagligt då det ger en igenkänlighets- och trygghetskänsla ifall du skulle ha hemlängtan.
  • Tips 3: På söndagar är de allra flesta affärer stängda, så handla på dig förnödenheter på lördagen.
  • Tips 4: Kolla upp metrolinjerna och bussarna för att de närmsta dagarna veta hur du ska ta dig runt i stan samt ut till universitetet (Euromed Management ligger ca 45 minuter utanför staden men det är relativt smidigt att ta sig dit med Metro nummer 2 följt av buss nummer 21.)
  • Tips 5: Ha på dig bekväma skor!!! Ta inte ens med dig skor som du får skoskav utav, hur fina de än är, för det blir mycket promenerande!  
  • Tips 6: Använd solkräm (citat Rikard Wolff). Lakanen här i Marseille är krispiga och osköna, vilket är speciellt obekvämt mot en knallröd hud...
  • Tips 7: Fixa metrokort så fort som möjligt då ett sådant är väldigt smidigt att ha. Det kostar 35euro i månaden för vilket du åker metro och bussar begränsat. För att tjäna på att ha detta kort behöver du bara åka kollektivt 3 tur- och returresor i veckan.
    Det du behöver för att fixa det är: ditt pass, universitetskortet som du får på Euromed första dagen, ett studieintyg som du också får på universitetet samma dag samt ett passfoto i färg (som man kan ta i en sådan där automat på varenda metrostation och i många mataffärer) 
Så, tänker du på detta kommer du klara dig galant första veckan i Marseille.

Nu måste jag avsluta detta för att svira om inför en helkväll på stan med mina nyfunna svenska vänner samt andra exchangers!

1 kommentar:

  1. Var även medveten om alla vilda djur som finns i en stor stad, råttor, katter och vildsvin.
    Djurvårdsstyrelsen

    SvaraRadera