torsdag 20 september 2012

The Vue

Här i Arizona/ Tempe finns det många fina ställen där man kan bo, och därför tänkte jag tipsa er om de boenden som jag tycker är bra.

Först och främst vill jag tipsa er om att "tvinga" dig själv att dela lägenhet med andra. Jag bor i en 4:a där jag har eget rum, sen delar jag badrum med en person och resten av lägenheten med alla. När du delar lägenhet så "måste" du möta någon varje dag och du lär dig lättare deras kultur och vardag- samt du blir bättre på språket. Om du längtar hem kan det också vara skönt att ha någon som peppar dig och tar dig med ut på äventyr. Du träffar mycket folk också"

Så nu till boende:

Jag hade först och främst velat bo på Vista del Sol, som är på campus. Dessvärre skriver de bara 1-årskontrakt och eftersom jag bara är här en termin så kunde jag inte bo där. Jag vill ändå tipsa om stället, i fall att någon kommer åka hit mer än en termin eller om de ändrar på reglerna. Vista del Sol påminner mig om Tärnvägen i upplägget, det vill säga det är lägenheter som du delar med andra studenter. Självklart kan du välja att bo i studio om du vill det. Vista del Sol har bland annat pool, voleyboll-bana, gym, "spelhus", plugg-hörna med datorer och printrar..  Det tar ca 10 minuter att gå till campus men eftersom campus är stort kan det ändå ta ca 25 minuter att ta sig till en klass.
http://vistadelsol.com/

Gateway är det många exchange som väljer, så vill du umgås med många från hela världens skall du välja detta boende. Har inte varit där än men har hört att det är väldigt bra. Det är också lägenheter som du delar, dem har pool, gym.. Det är dock lite längre bort så många tar "spårvagnarna" som går, men det är billigt att ta sig runt och återigen om du använder cykel så klarar du dig galant.

"The hub" byggs just nu, och det pratas om att det kommer bli riktigt bra! SÅ ska du hit om ett år skulle jag kolla in det boendet. Då kommer du ha nära till Mill Avenue vilket är "den stora gatan" här, samt se ut över "A-mountain" samt ha nära till campus.


Jag bor på något som heter The Vue, vilket kan beskrivas som ett stort hotell. The Vue ligger precis utanför campus men man har ändå väldigt nära till allt. Jag använder mig av en cykel (BRA TIPS!) för att ta mig till och från klasserna, matbutiken osv. Med cykeln tar det ca 10 minuter till mina klasser, som ligger lääängst bort på campus. (Cykeln kan jag "sälja" till butiken igen och få halva priset tillbaka!) The Vue har också pool(er), volleyboll-bana, litet gym och solarium. Många gillar att komma till The Vue, för det är mycket fester och liknande. Därför är det ofta långa köer för att komma in i byggnaden, men bor du här så slipper du köerna. The Vue har dock fått nya ägare så efter årsskiftet tror jag att det kommer bli lite lugnare här..
http://thevueonapache.com/photos 


Här kommer lite bilder från mitt rum och min lägenhet, som är en fyra med två badrum.

Lägenheten har lite "industri"-känsla, med rör i taket och betong
Just nu bygger dem utanför fönstret, och jag har köpt större lakan..

Stora garderober, inte mycket kläder. Än.

Köket är gigantiskt, det är dock bara jag som "lagar" mat här, annars används micron flitigt.

Stora sällskapsytor, stor TV och en stor balkong.

Vi köpte lite kuddar och blommor med färg.


Poolerna, en som du kan sitta i och en djupare, samt en bubbelpool till höger.

Här ser du också volleyboll-banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar