tisdag 18 september 2012

Bättre sent än aldrig!

Godkväll!

Jag är nu precis hemkommen från en liten visit på restaurang. Har verkligen varit undermålig med min egen matlagning den första tiden här. Har lagat egen mat två gånger. Det blev spagetti båda gångerna och den ena gången blev det katastrof och det slutade med att jag åt några spagettistrån och hällde lite mjölk över. Inte direkt en fransk specialitet kan jag tro...

Idag däremot åt vi gott. Dock inte heller denna gång någonting franskt, utan istället Pakistanskt (!).
Mycket gott, må jag säga!
Men det jag egentligen ville delge var just det stället vi hittade denna restaurang på.
Cours Julien heter det, och är tydligen ett så kallat "hippieställe" här i Marseille. Alla har pratat om det men jag har alltså inte varit där förrän idag, men det kommer bli betydligt fler visits där!
Hela gatan (och kvarteret) kantas av vinbarer och mysiga restauranger från alla möjliga kontinenter.
Hett tips med andra ord!

Vi ska tillbaka dit redan imorgon då det i introduktionen för alla oss utbytesstudenter arrangeras någon slags "speed chatting" som det så mystiskt heter, där vi ska få tillfälle att träffa franska studenter. Låter ju en aning krystat men jag tror nog det kan bli riktigt trevligt. Att öl och drinkar i stort sett är gratis är även det ett stort plus...

Tänkte nu även passa på att visa lite bilder härifrån, då jag helt glömt bort att göra det hittills.
Så här kommer en liten bildkavalkad med tillhörande pedagogiskt förklarande bildtexter:

Detta är de svallande vågorna på La Plage - kusten där det ligger massvis med fina stränder och små restauranger och där det till min stora glädje var gratis utdelning av Coca Cola Zero varje gång vi var där. Det var dock svinkallt i vattnet men det behövdes som kompensation för den varma solen och min knallröda kropp! (Åter igen. Använd solkräm!!)

Ena dagen vi var där på stranden firade Marseillanerna "la fête du vent" (vindens fest), vilket var väldigt passande då det praktiskt taget var storm denna dag. Himlen var då full med sådana här banderoller och fladdrande saker och i havet trängdes segelbådar och surfare.  

Här ser ni en smått arrangerad bild på mig och mina nyfunna svenska vänner. Vi åt i lördags middag på Charlottes heeelt magnifika takterass åtta våningar upp. Det var verkligen en upplevelse att se staden från det perspektivet.

Detta är Marseille från ytterligare ett perspektiv, nämligen i morgonmörker från berget där Notre Dame de la Garde står. Det är en kyrka med en enorm staty som syns över hela staden och som alltså "övervakar"(garde) Marseille.  

Ytterligare en vinkel. Där uppe till höger ser ni denna enorma kyrka och denna bild är tagen från en båt på väg ut till Frioul Islands där vi spenderade en eftermiddag sovandes på stranden.

Detta är en liten hamn på den ön. Den gamla hamnen (Vieux Port) som på många sätt symboliserar Marseille har jag glömt bort att ta kort på...

Detta är en väldigt suddig bild från ikväll. Där vi står är en liten tvärgata från Cours Julien. Jag ska försöka ta bättre bilder imorgon, för det var verkligen hur mysigt som helst där!


Så . Nu ska jag försöka leta reda på någon rogivande fransk musik (blir förmodligen Edith Piaf...) att somna till.

Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar