torsdag 27 september 2012

Lena svarar på frågor

Hör och häpna, jag har fått en kommentar på ett inlägg från någon som inte tillhör min egen familj!!!
Känner mig som värsta kändisbloggerskan när jag får frågor ställda till mig och förväntas komponera ihop ett inlägg där jag delar med mig av all min visdom.(...)


Hej Nathalie!
Först och främst, vad roligt att höra att jag har en bloggstalker! Tack för förtroendet, jag hoppas verkligen att jag kan komma med svar och med information som får dig att också vilja åka till Frankrike. 
Och ja, skicka på frågor bara! "Om du funderar över något är det säkert maaasssvis med andra människor som sitter och undrar över exakt samma sak. Så, fråga på bara. Det finns inga dumma frågor!" (citat: i stort sett alla föreläsare första föreläsningen på en ny kurs).

Nu till frågorna. 

Alla kurser på Euromed finns att välja både på engelska och på franska, så det är fritt fram att själv bestämma vilket språk man vill studera på. Samtliga lärare jag har ursäktar sig över sin dåliga engelska, men jag är faktiskt glatt överraskad då jag förväntade mig en mycket lägre nivå av engelskakunskaper hos dem efter vad jag hört från tidigare studenter. Några lärare jag har är dessutom riktigt duktiga, vilket kanske enbart är en lyckoträff, men det känns mycket bra i alla fall! 
Jag har enbart kurser på engelska på grund av att jag kände att det skulle vara en utmaning nog att bara ta steget att åka utomlands och plugga, helt ensam. Att dessutom göra det på ett främmande språk kändes helt enkelt liite för läskigt för mig.
Jag har dock läst franska i 5 år, tre på högstadiet och två på gymnasiet, men som med det mesta så tappar man färdigheterna om man inte utövar dem kontinuerligt... Och jag har inte pratat ett ord på franska sedan dess, så mycket har tyvärr försvunnit ut ur min lilla hjärna.

När jag nu är här i Frankrike märker jag dock hur det kommer tillbaka mer och mer, även fast jag såklart inte är lika säker som på gymnasiet. Men det är ändå en riktig egoboost att upptäckta att man faktiskt lyckas ha en hel konversation på franska där båda parter faktiskt förstår varandra. (Jag diskuterade döden och rånare med en äldre herre i ca 10 minuter förra veckan!)

Jag har träffat en ny vän här nere som är från Lunds universitet och hon är registrerad på flera kurser på franska. Hon läser dock till civilekonom med fransk inriktning (och är väldigt duktig på franska), men även hon erkände att det känns svårt att hänga med ibland, då undervisningen verkligen enbart är på franska och då läraren inte visar någon hänsyn till att det inte är ens modersmål. Där är man en i mängden bland alla fransmän och förväntas hänga med i det som händer. Jag skulle verkligen önska att jag var så pass duktig att jag kunde läsa någon kurs på franska, för jag har hört att dessa klasser är mycket mindre i storlek, i jämförelse med de där alla utbytesstudenter går, och att arbetsklimatet och prestationerna därför ofta blir mycket bättre.

Hoppas du (och ni andra!) tyckte att detta var några något så när matnyttiga svar.
Nu måste jag avrunda för att läsa klart en artikel samt för att packa - för imorgon åker jag på en weekend till Pariiiis!

À bientôt

3 kommentarer:

  1. Hej Lena och Nathalie!

    Lena, kul att du har det fortsatt bra och Nathalie, kulatt du funderar på att åke till Frankrike.

    Tänkte jag skulle passa på att skriva lite om kurser på franska/engelska i Frankrike. Vill man åka via de avtal (och läsa ekonomikurser) som Handelshögskolan har då finns det vid de flesta universitet/business schools möjlighet att i princip läsa allt på engelska.

    MEN, om man vill söka via JPS eller någon av de andra institutinerna, då sker all undervisning på franska vid värduniversitetet. Kolla gärna in mer information om varje specifikt universitet i platslistorna, http://www.oru.se/Utbildning/Student/Studera-utomlands/Utbytesstudier/Var-kan-jag-studera/Aktuella-utbytesplatser-och--avtal/
    det går också bra att komma förbi här, jag finns i Långhuset, bakom studentcentrum.
    M v h
    Ulrika
    (int. koordinator mad landansvar Frankrike, Belgien mfl.)

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Tänkte bara höra med dig om du tror att man kan studera i Marseille utan att ha läst någon franska innan? Skulle man klara sig iallafall?

    Mvh Sofie Petersson, student Karlstad universitet
    sofie.petersson91@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia!
      Jag har svarat på din fråga i ett inlägg så alla kan ta del av det!
      Jätteroligt att du hittat till denna blogg, och hoppas att svaret är till nytta!

      Om det är någonting annat du undrar är det bara du hör av dig!

      MVH
      Lena Henningson, Marseille

      Radera