onsdag 12 september 2012

Vive la France

Bonjour tout le monde!

Här kommer den första updaten från mig, Lena Henningson, direkt från studentboendet i Marseilles nordöstra stadsdel. I vanliga fall hittar ni mig på Universitetsbiblioteket i Örebro där jag tillsammans med mina gamla och nyfunna vänner studerar Ekonomiprogrammet. Jag har redan sedan nu i somras 2012 min kandidat, men jag valde ändå att åka iväg och plugga när jag fick den fantastiska möjligheten.
Jag kommer alltså denna höst (från och med nu till jul) vara på utbyte på friskolan Euromed Management i Marseille, Frankrike. Där ska jag främst läsa marknadsföringskurser av olika slag men även en franskakurs i hopp om att mina fem års högstadie- och gymnasiekunskaper inom språket ska leta sig fram och på nytt florerna ut från munnen min.

Jag anlände hit i lördags kväll och är därmed fortfarande en rookie gällande det mesta i denna stad.
Jag har dock lyckats hitta vägen till metrostationen, närmsta super marché och närmsta shoppinggalleria - dvs det enda jag egentligen behöver hitta.
Ikväll ska jag dessutom få uppleva den gamla hamnen (Vieux Port) för första gången, dit alla Euromeds utbytesstudenter med ca 60 olika nationaliteter (om jag inte missminner mig) ska träffas. Gamla hamnen kantas, enligt bilder och enligt mina mer utforskande och omkringresande nya klasskompisar, av fina restauranger och mysiga pubar.

Marseille är för övrigt i stort en väldigt mångsidig stad. Här blandas massvis med olika nationaliteter och fina, antika byggnader blandas med till synes fallfärdiga sådana. Denna stad är inte alls som en typisk, klichébild av en fransk stad, utan är lite mer ruffig och tilltuffsad än så.
Detta är nog någonting som tar ett tag att vänja sig vid. Särskilt för mig, som kommer från mitt barndoms lilla Örebro där jag har koll på varenda litet gatuprång av staden och där jag har min trygghet, mina vänner och min familj. Det är dock detta som även gör det här utbytet och den här upplevelsen mycket mer omvälvande och spännande i och med de skarpa kontrasterna.

Jag hade gärna delgett mer om staden, men ser på klockan att jag nu måste hetsa iväg till metron för att hinna möta upp alla i tid.

Jag skriver mer någon annan dag, då jag även planerar att ge lite "första veckan-tips" till framtida utbytesstudenter som ska åka till Marseille.

Au revoir, hoppas att ni återvänder hit för fler Marseillerapporter!

/Lena Henningson

2 kommentarer:

  1. Har du redan glömt Röfors där du faktiskt levde dina 20 första år? Undrar din far.

    SvaraRadera
  2. Kul att se/höra att du är på plats!
    Hälsar
    Ulrika på IK

    SvaraRadera