söndag 7 oktober 2012

Zlatan is in town!!!

Ikväll är det kaos i här i Marseille.
Det är "hat-derby" : Olympique Marseille vs. PSG (Zlatans nya lag) och folket här i stan är verkligen galna! Marseille leder Franska ligan (Ligue 1) och PSG ligger tvåa, så det är alltså en riktig toppmatch.
Tidigare idag gick jag förbi stadion Stade Velodrome där matchen ska spelas och redan då var där fullproppat med fotbollsälskande människor i ljusblåa tröjor. Det var dessutom massvis med poliser och militärer (med enorma vapen hängades på magarna!!) på metron, så de förväntar sig nog att det blir lite livat på stan ikväll...
Jag hade mer än gärna varit på plats men biljetterna är slutsålda sedan lååångt tillbaka så jag får nöja mig med att livestreama matchen på datorn från min lägenhet. Det blir nog inte direkt samma känsla, men det är ju i alla fall bättre än ingenting!

Det skönaste med sådana här matcher (och sådana ligor som jag inte är så insatt i) är att jag inte behöver bli besviken oavsett vilket lag som vinner. Hejar nog dock en aning mer på Marseille. Har gått och blivit smyg-patriotiskt under den månad jag spenderat här!

Sååå, Allez l'Olympique de Marseille!!!!


Stade Velodrome

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar