söndag 31 mars 2013

Påsk!


Påsk. Solen skiner och fåglarna kvittrar, det är 5 grader varmt och vindstilla. Det är för den delen inte bara vindstilla utan stilla, i allmänhet. Påsk här i Norge är betydligt större än hemma. Här har skolorna varit stängda hela veckan. En dag försökte jag och mina vänner oss på att sitta lite i en av skolans byggnader och planera vår svalbardresa. Då kom en vakt och körde ut oss. Nu är det påsk.

Matbutikerna har varit stängda så det gällde att ladda med mat i måndags. Det är bara vissa små, dyra butiker som håller öppet och de börjar bli ganska tomma. I lördags, som den enda dagen under påsk, höll Rema 1000 öppet vilket är en ganska stor och billig affär. Jubel och fanfarer, vi vallfärdade dit för att köpa oss lite föda. Inne i staden har dock caféer och barer varit öppna och det har varit massvis med folk på uteserveringarna. Vi börjar bli solbrända och få fräknar (passande till påsk). Vädret är fantastiskt och det ser inte heller ut att bli sämre. Väderleksrapporten har lagt upp ett litet moln på dagens väderleksrapport men jag tror mest att det handlar om någon form av norskt första aprilskämt för här skiner solen!

I denna stilla vardag har det inte hänt så mycket. Vi har solat, vi har läst, vi har suttit på uteserveringar och vi har gått på bio. Ja, så mycket mer går inte att göra här under påsk. Men jag klagar inte, det har varit fantastiskt skönt!

I övrigt har jag funderat. Jag har planerat och tittat på kalendern och funderat lite till och gått till magkänslan. Jag har nämligen insett att jag lever ett dubbelt liv. Samtidigt som jag är här så måste jag ta ställning till saker som ska hända i sommar och som ska hända nästa termin. Jobberbjudanden och sommaren. I vilken stad ska man vara och vad vill man göra? Det är inte jättelätt att ta ställning till detta när jag lever i min norska bubbla. Nästa termin är snart här jag måste söka kurser. Jag vill ju bara vara här och nu och uppleva allt som går att uppleva här. Jag vill nog inte ta ställning till nästa termin eller för den delen min framtid just idag, eller imorgon. Jag vill komma hem först, men det går inte. Då är det bra med påsklov, för då har man tid att tänka. Lite för mycket tid så det är lätt att bli snurrig, för man vill ju komma till det bästa av bästa beslut. Så, en reminder till dig som kanske ska ut och resa: Tyvärr kan man inte alltid leva i den lilla erasmusbubbla som man vill leva i. Man måste ibland fundera på framtiden.

Det är fint med vänner och påsk. Idag har vi haft påskbrunch med målade ägg och massa gott! Nu laddar jag och tre tjejer till för en äventyrsresa i norr. Föst väntar en natt på Oslos flygplats och imorgon flyger vi till Svalbard! Återkommer nästa helg med uppdatering om resan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar