måndag 18 mars 2013

Körsång och en sväng till kalla Sverige.

Jag dricker te för att mildra den onda halsen. Nej, jag är inte förkyld, jag har bara sjungit heeela dagen. Allt började någon av de första veckorna här i Bergen. Jag och Johanne sa att det vore kul att sjunga i någon kör, vilken som helst och bara för att det är kul. Bara någon dag efter ringde Johanne och sa att hon hittat en gospelkör nära Fantoft. Sedan dess har vi varit fast. Varje tisdag går vi till vår lilla kyrka och vår lilla kör. Jag lovar, detta är så norskt det kan bli. Det är koselig och det är kempe gøj. Männen som står på ena sidan flirtar härligt med kvinnorna på andra hörnan, är aldrig tysta under repetitionerna och ibland kommer så imitationer av Elvis mitt i allt. Ofta flummar vi ut i något helt annat än vad vi ska göra och körledaren klappar lite trött i händerna, kom igen nu.. vi ska ju repa! ( Men egentligen vet alla att hon också har kul ;) )Nej, det är inte så seriöst men det är väldigt roligt. Idag har vi sjungit på en mässa i en kyrka på andra sidan "byn" och på kvällen hade vi en gemensam konsert med en annan kör i vår vanliga kyrka. Hela dagen har vi varit uppbackade av ett band som är grymt bra!! Jag spelade in en låt som jag tänkte lägga upp här med kvaliteten blev så dålig så skippar det, tyvärr! Jag kommer somna fort ikväll, jag kommer somna lycklig och jag kommer somna hes.

Rörig kör organiserar sig...

Vår "kompiskör".

Sen får jag erkänna en sak. Jag har varit i Sverige hela veckan. Jag hade lovat min familj och pojkvän att komma hem en gång under våren. Fler och fler saker kom efter hand och allt talade för att det var ett bra tillfälle att åka "hem". När mina vänner här i Bergen slutligen bestämde att även de skulle åka från Bergen just denna vecka så bestämde jag mig, tog en sista minuten och flög till Stockholm. Det här är ju en väldigt bra sak med att vara i Bergen. Jag är i ett helt annat land och upplever något helt nytt. Jag lovar att det inte är de antal mil man åker som avgör hur roligt man får och hur mycket man får uppleva. Med Erasmusstudenter har man aldrig tråkigt!! Samtidigt som jag får hela upplevelsen så kan jag åka hem utan större besvär om jag skulle vilja det. Om du som läser detta kanske har familj, pojkvän eller vänner som du inte vet om du klarar vara ifrån men du samtidigt vill åka och uppleva en utbytestermin så är detta perfekt! Nu måste jag erkänna en sak till. Jag saknade Bergen och mina goa vänner under vistelsen. Självklart var det underbart att få vara med familj och vänner. Att få äta frukost med min pojkvän, att få äta lunch och fika med vänner och att få kramas med min systerdotter. Men hela vardagen är så annorlunda här eftersom vi tar ut maximalt av var dag eftersom vi är här en begränsad tid. Jag babblade på om Bergen som hemma och måste säga att det finns få ställen som jag känt mig så hemma på, efter så kort tid!

På väg hem fastnade jag, för andra gången i mitt liv och för andra gången i Olso, i säkerhetskontrollen. Första gången var när jag flög hit vid terminsstarten, då var det någon form av kylgelé i ett lock som räknades som vätska. Gelén gick inte att få ut och jag var på väg att missa planet vidare till Bergen. Denna gång rensade de hela min väska och letade efter någon vätska som de aldrig fann... tur att jag hade flera timmars mellanlandning att slå ihjäl. Därefter gick jag runt och kollade på saker jag inte skulle köpa. Jag funderade vart alla människor var, det var så tomt. Efter att ha pusslat ihop ett och ett så fann jag dem. Norge+skidor= du finner alla människor i sportbaren som visar skidåkningen.  

När jag flög in över Bergen och fjordarna kände jag mig nöjd efter en vecka i Sverige och glad att vara tillbaka. Jag var hemma!

Under detta moln väntar...
...Bergen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar