söndag 3 mars 2013

Jazz och mycket mer.


Jag älskar musik. De som bor i Bergen verkar också gilla musik. Tillsammans har vi det bra. Det är den här jazzen, den är över allt. Vi har ju lördagsjazzen, den har jag redan berättat om. I tisdags var det även en fantastisk jazzkväll på Ad Fontes (Jag ska snart berätta mer om detta ställe) och ikväll är det jazz här på Fantoft (studenthuset). Det är inte på något vis dålig, gammal eller trist jazz för den äldre generationen. Nej, vi snackar bra, härligt inspirerande jazz och publiken är mellan 20-30. Jag gillar det!

Så, vad är då Ad Fontes? Ad Fontes är ett skönt pluggställe i en av universitetets byggnader. Här finns omaka soffor, fåtöljer, spel, böcker och fika. För dess överlevnad kanske de dock bör börja förklara hur fikadelen går till för de som inte förstår norska. En dag kom nämligen en av de härligaste erasmusstudenterna till mig och sa: ” Frida!! Jag har hittat det bästa stället ätt läsa och dricka kaffe på! Kaffet är gratis, bara att gå och hämta!”. Ehm, okej. Vi är i Norge. Här är det inte så mycket som är gratis men på Ad Fontes är kaffet i alla fall billigt. Systemet fungerar på följande vis: Man kan hämta kaffe själv och ingen tvingar dig att betala, man ska dock lägga något i lilla lådan. Kanske tre kronor eller fem. Lapparna som förklara systemet är dock bara på norska. Hur som helst, bästa stället för jazz och bästa stället att studera på !

Denna vecka började en ny kurs. American Law. Vår professor är mycket bra och undervisar med inlevelse. Han vill få oss att tänka, han går ut i hörsalen och frågar oss hur det ena eller det andra förhåller sig till våra hemlands system och lagar. Han öppnade den första föreläsningen med att ta sin kaffekopp och sätta sig i mitten av salen. ”Vad vill ni veta? Vad funderar ni över? Varför läser ni denna kurs?”. Det är mycket läsning, han ger ut kompendium med case i slutet av var lektion och avslutar efterföljande med en diskussion kring dessa. Han kräver att vi ska läsa men jag tvivlar inte på att våra kunskaper kommer öka snabbt. Jag tycker att det märks en skillnad på de två professorer vi har som undervisar i USA, jämfört med de andra. Dessa båda vill skapa diskussioner, de vill att vi ska läsa, förbereda noga och våga prata. Det gör inget om vi går utanför det konkreta ämnet, bara diskussionen kan relateras till ämnet på något sätt. Jag vet inte vilket jag tycker är bäst men jag tycker att det blir roliga och aktiva föreläsningar.

Att åka bybanan mellan klockan fyra och fem på eftermiddagen är ingen bra idé. Då slutar ALLA jobbet och var och en av de boende här verkar åka bybana. Jag var tvungen att fota lite så jag kunde visa, och varna, för denna upplevelse. Jag är lite för kort för att kunna ta ett bra foto men jag tror ni förstår...


Torsdag till söndag har jag haft besök hemifrån. Det har varit super och vi har varit uppe på flojen som är ett av Bergens sju berg, åkt båt till en ö och vandrat runt lite där. Vi har gjort sushi och i torsdags var vi på fiskmarknaden och köpte musslor som vi gjorde en härlig gryta på! Musslor och krabba är för övrigt väldigt billigt här, jämfört med hemma. Inte helt fel eftersom det är väldigt gott! I övrigt har vi haft kontorstols-race, varit på födelsedagsfest och bad taste party på club Fantoft. Livet är gott. Ha det!  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar