torsdag 1 mars 2012

Homework

För er som funderar på att åka hit och plugga en termin eller två tänkte jag att det kan vara av intresse att berätta lite om hur min plugg-vardag ser ut, vad jag har att göra och hur det går till på lektionerna.

- Just nu är det flest uppgifter att göra till min Writing for PR-class. Vi ska författa ett nyhetsbrev, en social-media release, ett tal, ett pressmeddelande samt korrekturläsa vårt sista AP-Style quiz. AP-style är en (omfattande) uppsättning skrivregler som journalister med flera använder sig av här i USA. Den är innehållsrik, detaljerad och specifik och innefattar regler om hur man skriver i olika sammanhang. Igår handlade det exempelvis om människor och kapitlet behandlade alltifrån hur man får/inte får benämna kriminella underåriga till hur man ska/inte ska betitla monarker.

- I min Organizational Communications-class arbetar vi mest i grupp just nu, samtidigt som hela klassen är involverad i "Catch the Wind", ett fiktivt sail boat company i Pensacola. Vi ska föreställa företagets personal och får olika uppgifter att utföra på lektionstid. I de mindre grupperna har vi sedan fått välja ut ett företag vi vill fokusera närmre på samt knyta an till kurslitteraturen. Detta ska resultera i en femtonminuters presentation i april. Eftersom min grupp valde IKEA (efter vissa påtryckningar från undertecknad, jag måste ju pusha för Sverige eller hur) känns just denna uppgift jättekul! Även här har vi quiz på de flesta lektioner.

- I Magazine Writing, som är den mest krävande kursen, är det alltid något på gång. På varje lektion har vi ett quiz och en In Class Writing Exercise i anslutning till det kapitel vi ska ha läst inför lektionen. Även här har vi ett grupparbete på gång där vi tillsammans ska skapa ett eget magazine för Young Professionals of Pensacola. Utöver det arbetar jag på en profile article á 900 ord, med deadline på tisdag. Jag ska skriva om en svensk tjej som spelar i golflaget här, spännande!

- Sist men inte minst har vi min online class, Principles of Mass Communication, som handlar om just det; masskommunikation, dess historia, vem som uppfunnit vad & när och så vidare. Varje vecka har vi ett quiz i anslutning till läst kapitel och nu på fredag har jag även mitt andra exam.

Sammanfattningsvis; sättet studierna är upplagda på här skiljer sig ganska mycket från vad jag är van vid hemifrån Sverige. Fyra kurser samtidigt jämfört med en åt gången hemma kändes lite förvirrande först men precis som med allt annat behöver man en period för att vänja sig vid allt nytt.  Dessutom består alla quiz och exams här av multiple choice- och true/false-frågor, så jag klagar inte!

Och som alltid - hör gärna av er om ni undrar över något!

//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar