tisdag 6 mars 2012

Estnisk kväll med svenskt inslag

Hej hå! Förra veckan var jag med flera bjudna hem till vår estniska kompis Kaidi som hade haft sin mamma på besök vilket såklart resulterade i diverse estniska läckerheter som hon tagit med sig hemifrån! Vi blev bjudna på estnisk potatissallad som var jättegod och sen är det tydligen vanligt med mackor med något bröd som de kallar "black bread" (fast på estniska då, såklart) med kokt ägg, gullök, gräddfil och sill. Väldigt likt Sverige med andra ord! Enda stället att få tag på sill här omkring är ju dessutom Ikea så det blev lite semi-svenskväll. Jag åt sill tills jag storknade, det är ju så himla gott! Sen blev det drink på någon slags estnisk chokladlikör som vi mixade vilt med mousserande vin. Mycket trevlig kväll!

Annars har jag mycket skola nu, ogillar starkt att få uppsatser/läxor/presentationer med deadline på måndagar, det förstör ju hela helgen! Men nu måste jag bli klart med allt innan fredag eftersom då åker jag och ett gäng till.... WIEN! Det tar bara tre timmar med buss att åka dit så i helgen blir det strudel för hela slanten!

/Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar