tisdag 28 februari 2012

Vin i massor!

Sådärja! De två första dagarna på min första praktikplats är avklarade. Förs ut var vingård Plaisir De Merle som ligger 45 minuters bilfärd från centrala Stellenbosch där jag bor. Mina två första dagar har varit väldigt intressanta och lärorika, det är kul att äntligen få se allting i verkligheten. På måndagen, som var min första dag, åkte jag tillsammans med Josefin till PD Merle och gick in i deras Wine Tasting Centre för att leta efter vinmakare Neil Bester. Vi blev bjudna på kaffe och fick prata en stund med Neil vilket var mycket trevligt, vi gick igenom basisgrejer och regler kring vineriet och vingårdarna. Vi blev även överförtjusta i en liten svart dvärgtax som var med på kaffefikat. Efter det gick åkte vi ner i vineriet och fick oss en rundtur samt träffa de 3 fastanställda plus 2 sydafrikanska studenter som arbetar där just nu. Det är riktigt mäktigt att gå runt bland flera tusentals liter vin i enorma tankar och ekfat! 
Mina två dagar här har bestått av att packa upp nya ekfat, rengöra ekfat, smaka på druvor och att göra "pumping over" på en vecka gammalt Shirazvin som tillför smak, tanniner och färg till vinet. Imorgon kan det bli arbete i vingården, det ska bli spännande!
JOHANNA




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar