fredag 10 februari 2012

Bilder på Corvinus

Hej allesammans! Nu har jag äntligen fått internet till lägenheten och kommer kunna uppdatera lite oftare! Den här veckan har varit första skolveckan för mig och veckans schema är minst sagt ojämnt. Här pluggar studenter flera ämnen parallellt, som på gymnasiet. De allra flesta kurser är på antingen 3 eller 6 högskolepoäng. På måndagar och torsdagar har jag skola från 8 - 17.50 (!) och på onsdagar har jag en lektion mellan 13.10 - 14.30. Klasserna är 1 h 20 min vilket kan bli ett ganska långt pass om man, som jag, är van vid pass på 45 min vid föreläsningar. Corvinus University består också av lite olika byggnader. Det finns två campus, ett på Buda-sidan och ett på Pest (Budapest är uppdelat i två "stadsdelar" som heter Buda och Pest och ligger på varsin sida av Donau) och det jag studerar vid är Pest-campuset. Det är också det största campuset av de två och består mestadels av den stora huvudbyggnaden, vars ingång ni kan se på bild lite längre ner. Där går de som pluggar Buissness Administration, ekonomi och liknande ämnen och den byggnaden är väldigt klassisk, med högt i tak, takkronor, pelare med mera. I den byggnaden där jag är oftast, the C house, är däremot helt tvärtom och är väldigt modernt. En hel vägg är till exempel fylld av blinkande ljus med olika meddelanden på ungerska, det är lite svårt att förklara men jag får väldigt mycket Tokyo-känsla av det i alla fall!

Korridor i C-huset. Det sitter bilder på gubbar som antagligen gått på universitetet och är känd. Men det är bara ett antagande från min sida så det kan lika gärna vara allmänt fina äldre män de valt att ha på väggarna.
Här har vi en del av den blinkande Tokyo-ljusväggen som jag förstökte beskriva där ovan. Överallt finns också olika orange former som man kan sitta och plugga eller göra vad man vill vid. 
 Här är stora huvudbyggnaden och som ni ser är det lite mer klassiskt. Det finns också kapprum överallt där man hänger in ytterkläderna eftersom det är förbjudet att ha ytterkläder på sig i till exempel biblioteket. Varför det är så vet jag inte men det är väldigt frustrerande i alla fall!
Ingången till huvudbyggnaden.
Precis bredvid ligger stora saluhallen där allt från grönsaker, frukt, stora korvar till olika ungerska souvenirer säljs.

Det var allt för idag! Nästa gång tänkte jag berätta lite om kurserna som jag tar!

/Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar