onsdag 15 februari 2012

Det jag pluggar!

Hej!

Idag har det varit konstigt väder här i Budapest. Hela förmiddagen var det tätt snöfall och en massa blåst men vid 15-tiden när jag kom ut från min lektion var det inte ett moln på himlen och solen sken och nu är det tillbaka till snörusk igen! Jag hade inte räknat med att Budapest skulle vara så kallt som det varit under de senaste två veckorna men det verkade inte ungrarna ha räknat med heller i och för sig. 

I alla fall så tänkte jag berätta lite om vilka kurser jag läser här på Corvinus! Jag är ju här som statskunskapsstudent vilket innebär att jag måste läsa minst 50% statskunskapskurser under min tid här. 

Kurserna jag läser är:

Political Problems of Transition in Central/East Europe
Det här är en kurs om den politiska omställningen för de länderna som ingick i forna Sovjetunionen, vilket Ungern gjorde. Det har varit, och är fortfarande, många problem som har sitt ursprung i att människor är vana att leva under en kommunistregim. Till exempel har antalet hemlösa exploderat i och med omställningen till demokrati och marknadsekonomi eftersom en stor del av befolkningen har vuxit upp under en tid då staten gav alla ett jobb och en bostad (i alla fall om man var en så kallad god kommunist). En mycket intressant kurs som jag verkligen tipsar om för de som är sugna att komma hit nästa termin för att plugga statskunskap! Jag har visserligen bara haft den här lektionen i två veckor men hittills tycker jag att den är jätteintressant.

European Union Politics
En kurs som handlar om precis vad den heter, nämligen EU och dess politik. Nu i början har det varit mycket om EU's historia men det kommer tas upp en massa olika aspekter kring EU överhuvudtaget. Jag är väl inte jätteintresserad av EU överlag men känner att det är viktigt att ha övergripande kunskap om.

Global Politics, economy and culture
Handlar om internationell politik, politisk ekonomi och hur allt det här har format världen rent kulturellt och socialt. Enligt kursplanen kommer vi att läsa bland annat globalisering, FN, olja, migration och religion. Helt enkelt en hel rad olika komponenter som påverkar och influerar världspolitiken. Har hittills varit en jätteintressant kurs och det känns som om det kommer kunna bli en av mina favoritkurser.

The Globalization of World politics
Också här är det fokus på världspolitiken men mer om hur världspolitiken sett ut förut och hur stora händelser, t ex Berlinmurens fall eller 11 september, påverkat hur världspolitiken ser ut idag. Vi kommer också lära oss att "förstå" världspolitiken, alltså alla de olika aktörerna som spelar in, stater, organisation mm, lära oss analysera händelser och så vidare. Har hittills varit intressant.

American Government
Den här klassen har jag inte varit på ännu men ska ha min första lektion i morgon. Men min kvalificerade och rätt uppenbara gissning är att det kommer handla om amerikansk politik, något som jag känner att jag kan väldigt dåligt. Bara det utdragna amerikanska valet är hemskt krångligt att förstå och jag känner att jag vill veta mer om hur politiken fungerar i USA i och med att det faktiskt är den största "supermakten" just nu. 

Cultural Anthropology
Kulturantropologi. På de här lektionerna är jag helt ute och cyklar. Jag har aldrig läst något dylikt men kände att det verkade intressant och att jag ville läsa någonting annat än bara politik hela tiden. Läraren känns ganska flummig och har inte samma nivå på engelskan som de andra lärarna men verkar kunnig inom området. Här ska vi inte ha några tentor utan ett större "field work" vilket innebär att vi ska välja ett ämne och gå ut och studera någonting. Till exempel studera de ungerska romerna. Annars känns kulturantropologi som forskningsämne en aning flummig eftersom det enbart grundar sig på personliga upplevelser vilket inte precis känns särskilt objektivt MEN det kan ju vara skönt att släppa allt jobbigt validitets- och reliabilitetstänk för en kurs och bara köra på. Kul att testa på något nytt också.

Communication across cultures
Här har vi en till lite småflummig kurs. Jag har bara varit på en lektion hittills och då skulle vi sätta oss i grupper och diskutera punkter på en lista med påståenden och berätta hur vi skulle reagerat. Det är helt enkelt en kurs som tar upp generella kulturskillnader över hela världen, dess ursprung och hur vi påverkas av dom. Jag var till exempel den enda som tyckte det var fullkomligt normalt att kalla en lärare för dennes förnamn. Det var  ju rätt bra att jag fick reda på det här eftersom det inte skulle blivit så populärt om jag kallade en lärare här för hon/hans förnamn... 

Det var allt för den här gången! Avslutar med lite bilder på skolan, stora saluhallen och bron bredvid skolan som leder över till Buda-sidan.


Szia! /Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar