onsdag 1 februari 2012

When time flies

Så var det helt plötsligt februari och i morgon bitti är det en hel månad sedan jag lämnade Sverige. Tiden går verkligen fort när man har roligt.

I går hade jag mitt allra första amerikanska exam i kursen Organizational Communication. Det är mitt favoritämne här, klassen är rolig och öppen och läraren är riktigt bra. I går hade han dock gjort bort sig lite tyvärr. När vi fått provhäftet, som till största del bestod av multiple choice-frågor, insåg vi att ungefär halva provet redan var ifyllt; han hade lyckats kopiera upp facit och delat ut. Jag tyckte så synd om honom, men han tog direkt på sig ansvaret och vi kunde fortsätta fylla i de frågor han inte svarat på.

Kursen i sig handlar alltså om kommunikation inom organisationer, vilket är riktigt intressant. Klassen består av ungefär 30 personer och vi har mycket diskussioner och dialog med läraren. Vi har även uppgifter till varje lektion - hittills har dessa bestått av att läsa ett speciellt kapitel som vi sedan har en spot check på, ett litet läxförhör. Vi har även blivit indelade i mindre grupper som ska arbeta tillsammans under terminen. Vi kommer bland annat ha workshops där vi diskuterar olika case studies och dess problem och lösningar. Jag tycker att det är riktigt bra - dels får jag lära känna personerna i min grupp, dels är det intressant att höra andra infallsvinklar på samma fall och utifrån dessa diskutera fram gemensamma lösningar på problemen.

Nu är det dock dags att hugga tag i plugget till veckans andra exam, i Principles of Mass Communication. Wish me luck!

//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar