lördag 25 februari 2012

Skatter i Budapest

Hej hej hallå!

Livet bara glider på här i Budapest och jag känner mig nu riktigt som hemma! Jag har funnit de människor jag trivs mest med här och det känns skönt att inte längre behöva vara stressad inför att skaffa nya vänner. Det blir ju så till en början om man kommer helt ensam till ett nytt ställe. Då gäller det att slå på trevligheten/personligheten/charmigheten/etc till max och liksom "sälja in" sig själv. Just nu är jag också mina nya fina vänner mest på jakt efter att hitta gömda skatter i den här staden och med gömda skatter menar vi då ställen och aktiviteter dit Budapestarna själva går och inte bara en massa turister. I onsdags hittade vi just ett sånt ställe, ett ställe som har det smått omöjliga namnet Cökxpônt. Där har de inrett med en massa tyger i taket så det känns som om man sitter i ett stort färgglatt beduintält och en ett glas vin kostar 10 kr och en stor stark 15. På dagarna är det tydligen café där också så jag tror nog att det förtjänar ett besök även dagtid. 

I slutet av den här terminen har vi förhoppningsvis gått på så mycket skattjakt att jag kommer kunna skriva världens bästa Budapest-guide och att bjuda på! Nu ska jag ut i solen och sen måste jag dessvärre plugga eftersom jag har en lärare som tydligen tyckte det var en jättebra idé att ha inlämningsuppgifter varje månad hela terminen...

Szia! /Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar