söndag 28 april 2013

Grannlös och solbränd


Igår flyttade min granne ut. Nu sitter jag här i två rum och kök och tycker det är förfärligt tyst.  Jag saknar redan att höra Tereza sjunga i köket, spela gitarr på hennes rum och att dricka kvällste tillsammans. Ah, det känns helt enkelt lite trist. Trots ganska stora skillnader i hur vi lever och väljer att tillbringa vår vardag så har det varit jätteintressant att lära om livet i Tjeckien och vi har haft fantastiskt kul tillsammans. Vi avslutade vårt samboliv med en god pannkaksmiddag, inte helt fel!

De senaste veckorna har skolan varit full med lappar med glada människor på. Det har nämligen varit val till universitetsstyret. Om man rest sig från sin plats i biblioteket för att hämta lite vatten så har det legat en lapp på stolen när man kommit tillbaka. Rösta på Team X. Om man har gått på toa så har dörrarna varit tapetserade med lappar för andra team. En morgon när jag skulle gå till skolan insåg jag att ett team hade gjort en nattlig räd i vår korridor och klistrat upp lappar på allas dörrar. Det har helt enkelt varit svårt att missa eventet. Rektorsvalet är nu klart (självklart var det valvaka på universitetet) men jag tror inte att de övriga medlemmarna i styrelsen är valda än.  Jag misstänker att lapp-invasionen kommer fortsätta…

Den soliga dagen för denna vecka var lördagen. Vi var alla lagom sega och tänkte att det bästa sättet att njuta av dagen var vid en fjord och med lite grillning. Sagt och gjort, vi tog med oss några liggunderlag, engångsgrill, grillkorv, chips och solglasögon och vi fick en helt underbar dag vid vattnet. Vi var faktiskt där hela dagen och ända till klockan 20.00! Solen sken fortfarande på oss när vi gick hem till Johanne för lite te och vila. Tanken var att vi skulle gå ut även denna kväll men efter en hel dag på stranden var det totalt omöjligt att fånga någon form av entusiasm för ett dansgolv, uteluften hade tagit all energi men jag tror inte att någon klagade över det. Det var verkligen en härlig dag! Idag är jag dock bra röd från solens framfart men jag hoppas på att det lägger sig snart.
På väg till stranden gick vi förbi hamnen, nu har sommarbåtarna kommit ut!



Nästa vecka ska jag ta reda på varför stora delar av Bergen ser så engelskt ut. Jag tycker det är jättefint men jag vill ha en bakgrund till det hela. Radhus och fristående hus, det är svårt att beskriva men jag får helt enkelt försöka visa med ett litet foto. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar