söndag 7 april 2013

Svalbard och Ninja Turtles!

Jag har varit på Svalbard, en fantastisk resa! I söndags flög vi till Oslo för att ta flyget till Svalbard på måndagsmorgonen. När vi kom fram möttes vi av ett snö- och istäckt landskap som inte liknade något annat, bara 130 mil från Nordpolen. Det finns 3000 isbjörnar och 2500 invånare, 3200 snöskotrar och en mataffär. Ett gäng renar, massa sälar och 4 utbytesstudenter från Bergen. Helt underbart! Första dagen vandrade vi bara runt i Longyearbyen som är ”staden” på Svalbard och åt middag på en av restaurangerna som finns där! Här kan man gå utan vapen, även om det kan vara riskabelt. Utanför gränsen till samhället måste man bära vapen eftersom det kan komma en isbjörn eller två som kan vara hungriga!

Dag två blev vi hämtade på vårt hotell och åkte till en hundgård för att åka hundspann. Vi fick en snabb lektion i hur vi skulle köra spannen, vår guide tog släde nummer ett, ett gevär på ryggen och åkte iväg. Vi följde efter med två andra slädar och varvade med vem som skulle köra. Det går inte att beskriva hur vackert det var och hur kul det var att köra! Naturen på Svalbard innebär berg och snö och vatten. Det låter inte så coolt. Topparna på bergen var dock sjöbotten för miljarder år sedan och därefter har det karvats ut berg och sjöbotten har sjunkit. Utanför samhället så finns inget bortsett från några gruvor och små stugor som man kan gå in i, i nödfall. Det enda sättet att ta sig runt är med hundsläde eller snöskoter så snön är helt magiskt vit. Det är inte som fjällen, det är inte som Alperna, det är som inget annat. Här blev vi förälskade, allihop. Efter turen planerade vi hur vi skulle köpa vår hundgård och bosätta oss där, på samma breddgrad som norra Grönland. Är vi kloka? Jag tror inte det. På kvällen klättrade vi upp till mitten av ett berg med plastpåsar och åkte ned, barnasinet tog över rädslan för isbjörnar. Risken att någon skulle komma just dit var liten, eller ja, ganska liten i alla fall! Någon timme efter våra åk gick det ett snöskred där vi hade varit, tur att vi gett upp plastpåseåkandet i tid.

Dagen därpå var det dags för snöskoter, jag var den enda i teamet som inte hade körkort. Jag trodde att jag skulle få en lugn resa på passagerarsätet men nej, jag gjorde mitt bästa för att inte flyga av i kurvorna eftersom min kära danska vän tycker om att köra fort. Men galet kul var det och denna gång kom vi lite längre bort och kunde blicka ut över en glaciär och orörda berg. Vi såg ut som vi reste till månen i våra skoteroveraller, hjälmar och 700 värmande lager under overallen.
På torsdagen delade vi upp oss, två av tjejerna åkte på en ny snöskotertur och jag och Johanne tog en tur med islandshästar. Vår guides häst såg riktigt vilda västern ut med geväret fastspänt i sadeln!

Fredagen blev mest en seg dag med promenad och vykortsskrivande. På kvällen åt vi middag i Oslo innan vi tog nattåget till Bergen. På lördagskvällen var det superhero-fest och vi tog den sista smulan energi och gjorde om oss till Ninja Turtles!