söndag 21 april 2013

Vi närmar oss upploppet


Priset man får betala för att ta en långsemester över påsk, för att sedan endast stanna några dagar i Hong Kong innan man åker iväg på en weekendresa, är att veckan därpå inte blir till mycket av ett kul liv. Men det är det definitivt värt! Det känns helt ofattbart, men den kommande veckan är den absolut sista veckan med lektioner innan slutproven kommer på löpande band. För att börja beta av min långa lista av uppgifter som måste bli klara har jag denna vecka i princip gått och lagt mig vid tre och klivit upp igen vid sju varje dag, så när jag på lördagen äntligen fick sova ut var det kanske inte så konstigt att jag var helt utslagen ända till långt in på eftermiddagen.

Men fredagskvällen gav i alla fall belöningen för en produktiv vecka. Återigen ett tecken på att terminen närmar sig sitt slut när det var dags för utbytesstudenternas avslutningsmiddag. Den började med middag på hotellet InterContinental. En buffé av alldeles för mycket god mat och efterrätter, alla fint uppklädda och med bildspel som summerade våra senaste månader. Jag var lite orolig att jag skulle börja gråta – jag är sämst i världen på att säga hejdå – men jag lyckades tack och lov hålla tårarna inne. Imponerande nog lyckades vi också få till ett gruppfoto av alla 200 av oss som var snabba nog att knipa en biljett till middagen.





Kvällen fortsatte sedan på en klubb i närheten. Jag har sagt det förut men att vara tjej när man vill gå ut här i Hong Kong är definitivt en bättre förutsättning än att vara av det motsatta könet. Inträdesavgiften för tjejer var 110 HKD, cirka 100 SEK, och inkluderade en öppen bar hela natten. Killar fick också öppen bar för inträdesavgiften – som för dem låg på 300 HKD, cirka 270 SEK. Orättvist, jag vet. Jag behöver väl kanske inte ens säga att med en öppen bar blev det en ganska galen kväll, folk började beställa in brickor av tequila det första de gjorde. Det var dock en så himla trevlig och vänskaplig stämning, för vem som helst kunde bara beställa 30 shots och sedan bjuda runt till kända och okända. Alla var vänner!


Tidigare under dagen, på campus, hade universitetet arrangerat en träff mellan oss utbytesstudenter från respektive land och studenter från Hong Kong som under det kommande året ska åka på sina utbytesstudier. Jag blev ganska förvånad, men så klart väldigt glad, när runt 30 studenter som ska åka till olika universitet i Sverige kom för att prata med oss.


Veckan har slutat som den började – efter att ha tagit ledigt i cirka en och halv dag var det tillbaka till verkligheten och plugget som gällde. Det märks att jag inte är den enda som har mycket att göra, för så här såg det ut vid entrén till biblioteket innan de öppnade tidigare idag. Så precis som alla andra går jag nu tillbaka till mina burkar med kylda kaffedrycker för att orka sitta uppe några timmar extra och beta av punkter på att göra-listan. Önska mig god produktivitet!

Kramar,
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar