tisdag 16 april 2013

Om att få en plats i biblioteket


Om du som läser någon gång försökt få ett grupprum i Bilbergska huset så vet du hur svårt det är. Det gäller att gå upp tidigt och kämpa för sitt rum. På samma sätt måste man kämpa för sin plats i juridiska biblioteket här i Bergen. Det öppnar 8.30. Kommer man efter 09.00 är det kört. Kanske, kanske kan man fånga en fåtölj i mitten av biblioteket men det finns en anledning till den möjligheten, de saknar bra bord. På platserna med bord lägger studenterna kvar sina saker under hela dagen så de kan gå på några timmars föreläsning för att sedan komma tillbaka. Förra veckan döpte jag därför till ”Kampen om biblioteksplatserna”. Jag har faktiskt gått upp tidigt för att knipa en plats eftersom en av böckerna måste avslutas snart, lånetiden går ju ut! Men det är ganska mysigt att sitta där i biblioteket på förmiddagen för att sedan gå på föreläsning. När föreläsningen är slut så har jag ändå känt att jag gjort något bra och så har jag kunnat ta ledigt på eftermiddagarna och kvällarna. Nu måste jag verkligen ta tag i detta med skolan. Jag blir stressad av det faktum att jag faktiskt har tre tentor att skriva om mindre än två månader. Det kanske låter långt bort men det är de tre tentorna som är de som räknas för hela terminen. Denna vecka ska jag kämpa mig till en plats i biblioteket var dag. Jag ska bli en god student, något som är lätt att glömma bort här på utbytet.

Det fantastiska vädret slutade vara fantastiskt på det soliga sättet i lördags och blev mest fantastiskt regnigt och blåsigt. Jag hoppas att det ändras snart men som vi alla sagt, snart skulle det väl ändå slå om till normalt ”Bergenväder”. ( Det bådar ju dock bra för den kommande veckans studier). Den regniga dagen till ära passade jag på att gå till världens mysigaste café och dricka te med besöket hemifrån som belamrat mitt golv med madrasser och packning sedan i torsdags. Det var riktigt härligt att sitta inne, lyssna på skön musik och prata samtidigt som regnet piskade mot rutan. 

När vi gick runt på stan i lördags så ”hittade” jag en gata jag aldrig gått på förut med second hand butiker och några härliga barer, caféer och klubb med livemusik. Jag förstår inte hur jag missat denna gata, nu kommer jag bli en ivrig besökare! Jag upptäcker alltid något nytt med denna stad. Den är ganska liten men gatorna är många och så snart man fått sina vägar att gå är det lätt att inte vika av på andra gator. Jag ska bli bättre på det.

Kommande vecka ska som sagt kantras av en massa läsning men också lite annat. Vi planerar att gå på några konserter och lite fester, det är som vanligt kör och träning och om jag gissar rätt så kommer även något oplanerat hända. Det är ju så som det brukar gå. Nu måste jag sova så jag kan vara den där goda studenten imorgon. Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar