måndag 6 maj 2013

Labour Day och shoooooooppiiiiiiing

Jag är så avundsjuk på flera av mina vänner här som redan är klara med alla sina slutprov. De har verkligen massor av tid att turista runt i Hong Kong och göra allt det man vill göra innan det är dags att åka hemåt. Den här veckan har jag haft två av mina prov (ah, så skönt att få beta av dem!), så nu har jag i alla fall bara kvar en kortare uppsats och ett prov kvar. Även om jag inte är helt färdig än känns det lyxigt att ha tid att sova ordentligt och i alla fall ha tid för en del andra saker än plugg 24/7.

 Jag har fortsatt det uppdrag jag tilldelade mig själv att ta bilder på sådant som känns representativt för min tid i Hong Kong och sådant som jag vill ha bilder på innan jag åker. Så här ser det ut på campus när det regnar (och som det regnar, kom igen liksom och ge oss lite finväder!). Paraplyn, paraplyn överallt!

Även om det inte blev något firande av Valborg här så är i alla fall första maj också en helgdag och då passade vi på att göra en så kallad junk, vilket i princip betyder att åka på en båttur. Vädret var sådär, men att lämna hamnen med Hong Kong's skyline i bakgrunden är ju oavsett omständigheter rätt göttigt.  

Så vi hängde på båten hela dagen, åkte bananbåt och simmade i iskallt vatten. Bra sätt att fira första maj!

Och ja just det, vi var inte de enda som var lediga den dagen...

En annan del av Hong Kong som fått ett besök under veckan är Mong Kok. Mong Kok är ta mig tusan underbart, även om det påståendet kanske bara gäller om det handlar om lagom mängder. Området är mer asiatiskt och intensivt än många andra platser i Hong Kong, och här finns det mesta - ofta i ett område med mycket i samma genre. Till exempel en gata med bara skoaffärer eller en annan gata dedikerad till (oerhört moraliskt tvivelaktiga måste tilläggas!) djuraffärer.

Så klart finns där också massvis av restauranger och gatustånd...

...och extravaganta skor.

Så man kan ju liksom inte låta bli att svepas med i stämningen och gå all in när man gör en heldag med shopping i området!

Har man varit i Hong Kong den senaste tiden har man omöjligt kunna missa denna uppblåsbara badanka. Någon har gjort ett väldigt bra PR-jobb för denna konstinstallation som tillfälligt är i Hong Kong som en del av en Asienturné för vi lyckades inte se lika mycket av ankan som av alla människor som såg ankan.

Så efter en lång dag av badankor, shopping och framför allt stångas/kramas/dansa med alla andra människor i staden är det himmelskt att sätta sig ner och dela på några maträtter. Sedan, kan jag lova, somnade jag helt ovaggat...

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar