Mina dagar här är begränsade! Det är helt overkligt och obeskrivligt,
men det här är faktiskt mitt näst sista inlägg på den här bloggen eftersom, hur
mycket jag än försöker undvika det, min utbytestermin snart är slut. Själva
studierna har jag ju varit ifrån i lite mer än en vecka redan, och vi kör
istället på hundra procent semestermode – strandhäng och hajk är två
aktiviteter som återkommit under veckan.
Jag kommer inte få mina betyg i kurserna än på ett tag – och
har ärligt talat inte någon aning om vad jag tror att jag kommer få för betyg –
men eftersom de är avslutade kan jag i vilket fall sammanfatta dem. 12 poäng
motsvarar våra 30 högskolepoäng, och eftersom de flesta kurser här är på tre
poäng vardera (= cirka tre undervisningstimmar i veckan) betyder det att jag
har läst fyra kurser.
Två av mina kurser var inom lingvistikämnet, LING 1003 –
Exploring Grammar: English, var en av dem. Jag hade nog förväntat mig att vi
skulle gå igenom mer grundläggande engelsk grammatik, istället var det många
väldigt specifika regler och klassificeringar som fick en genomgång. Eftersom
jag dessutom tyckte att föreläsningarna var ganska osammanhängande och
professorns föreläsningsteknik minsta sagt lämnade en del att önska har den
under terminen inte direkt varit en av mina favoriter. Jag tror dock att det
också beror delvis på att jag var för slö för att någonsin sätta mig in i
ämnena, och efter slutprovet kändes det ändå som en okej kurs att ta för jag
tycker i alla fall att jag lärde mig en del roliga saker.
Min andra lingvistikkurs, LING 2006 – Semantics, har jag två
ganska olikartade uppfattningar om. Semantik handlar i stort om olika sätt att
se på vad ord har för mening, eller betydelse. Första delen av kursen tyckte
jag bättre om, som handlade om bland annat olika typer av prepositioner och
sätt att se på ords betydelse genom dess relation till andra delar av språket
(och ja, jag hör själv när jag skriver hur oerhört nördigt det låter). Andra
delen av kursen var mindre min kopp te, jag är inte alls intresserad av
matematik och kunde knappt tro mina egna ögon när jag stod i bibliotekets
Learning Garden och ritade stora sannolikhetstabeller på whiteboardtavlorna. På
något magiskt sätt lyckades jag ändå till slut få hyfsad koll på vad jag gjorde
och överlag en helt okej och ganska roligt kurs men kan inte heller något högre
betyg än så.
CUMT 1002 – Cultural Theories var en kurs för studenter med
cultural management som huvudämne, vilket betyder att de planerar att jobba som
exempelvis curatorer på museum. Vi behandlade olika teorier som strukturalism,
post-strukturalism, dekonstruktion och marxism och hur dessa kan användas för
att tolka konst vilket jag tycker var ett roligt sätt att få applicera teorier
på verkliga objekt. Föreläsningarna var ganska informella, läraren uppmanade
ofta till att föra fram egna åsikter vilket är en fördel om man är van att
diskutera – den föreläsningsstil i alla fall jag är van med hemifrån – men som
inte är lika vanlig här. Med andra ord har man en fördel om man gärna pratar i
klassrummet. Vad jag tyckte var det kanske allra bästa med den här kursen är
att många av exemplen som användes (så klart) var exempel från kinesisk kultur,
och jag tycker att det är roligt att ha fått lära mig mer om den kultur jag
bott i.
Sist ut är min antropologikurs, ANTH 1020 – Anthropology:
The Study of Culture. Den som är lite uppmärksam på siffror märker säkert att
kurskoderna börjar på 1 eller 2. Det betyder att jag har tagit kurser på lätta
nivåer, ju högre siffra som inleder koden desto svårare kurser och just denna
var en introduktionskurs till antropologi. I början hade jag lite dåligt
samvete för att jag inte valde svårare kurser men vad tusan, jag vill ju göra
annat här också än att plugga och dessutom skulle jag i vilket fall läst en
kurs på A-nivå om jag stannat hemma. Antropologikursen var utan tvekan min
favoritkurs! Även här var undervisningsformen informell och avslappnad, och
föreläsaren pratade ofta ganska ledigt om olika kulturer. Jag tyckte verkligen
att den här kursen hade ett smart upplägg; vi förflyttade oss runt i världen
och behandlade fenomen i olika kulturer. Precis som jag sa om kursen ovan, är
jag glad att även den här kursen har gett mig lite inblick i kinesisk och
hongkongesisk kultur. Fick jag välja om skulle jag nog valt ännu fler
antropologikurser!
Så nu är skolan över och många som inte är ute och reser
börjar återvända till respektive hemländer. Vi gjorde misstaget att för
några av mina vänner här säga vårt sista adjö (även om vi hela tiden upprepar
att det inte är hejdå utan vi ses senare) på den bästa och den sämsta platsen
jag kan tänka mig. Bästa för att från den här takbaren ser man Hong Kongs
skyline, och vilket bättre sätt att säga hejdå till en stad och vänner än att
tillsammans njuta av staden när den är som vackrast? Men å andra sidan är det
också det sämsta sättet att säga hejdå eftersom det är omöjligt att inte bygga
upp till ett storslaget filmiskt hejdå med en massa känslor inblandande. Jag
kunde inte låta bli att gråta och det var verkligen ett jobbigt avsked, men
tyvärr går det ju som inte att komma undan. Nu kan vi i alla fall använda
varandra som ursäkter för att resa runt och hälsa på!
/Maria, som kommer tillbaka nästa vecka med en sista
summering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar