måndag 6 maj 2013

Vanor a´la Bergen


Jag har börjat märka tydliga tecken på att jag har varit här i Bergen ett bra tag nu, liksom vanor som bara kan komma naturligt. För övrigt är det väldigt viktigt att jag har varit i just Bergen och inte Norge. Här i staden kommer de nämligen inte från Norge, de kommer från Bergen och det upprepas ofta. Här är de stolta över sin stad, det är säkert.  Jag tänkte berätta om några av mina nya vanor:
 Jag tänker inte längre på hur illa det luktar i skolan mellan 12.00 och 13.00. Jag och mina vänner går ofta till skolcaféet för att äta, här kan man sitta med medhavd mat eller så kan man köpa vad man vill. De flesta tar dock med egen lunch, något lättare såsom en macka och... makrill i tomatsås, sardiner, lax eller annan fisk som luktar. Ni kan tänka er själva lukten när 200 studenter under en och samma timme öppnar sina makrillburkar. I början trodde jag inte att det var sant, nu är det helt normalt och jag får erkänna att jag hade lax med mig till lunch i fredags.
Jag vet hur jag ska klä mig. När jag vaknar upp på morgonen öppnar jag alltid upp mitt fönster och kikar ut för att kolla vädret. De fyra första månaderna var det ju nästan bara sol men de senaste veckorna har vädret varit helt upp och ner. Hagel, regn, sol och till och med SNÖ!! Kanske inte vad jag hade väntat mig i maj. I vilket fall, under dessa veckor har jag lärt mig att även om jag vaknar upp och tittar ut på en sol så är de rätta kläderna regnjacka och gummistövlar (alternativt de nya vattentäta joggingskorna). Jag måste bara tillägga att jag fortfarande älskar Bergen, trots det helt galna vädret som nu börjat visa sig. Bergenborna tycker för övrigt att det är skönt att det är som förr, innan jag och de 200 andra Erasmusstudenterna anlände med solen. Alla är mycket skeptiska till kommande veckas väderlek som säger 21 grader varmt och sol?
Blommorna blommar...

..och så kan det regna lite..

...och snöa...

..och vara sol...
     Jag har lärt mig när Hurtigruten kommer in till hamn. Om jag hör en båt tuta klockan 13.30 kan jag bli stressad. Vad? Är klockan redan två?.  Jag har snabbt upp mobilen och kollar klockan. Aha, Hurtigruten är tidig. Den ska komma in två men tutar lika glatt när den än kommer in. Det går liksom inte att missa, vart du än är i staden.
         Jag kommer ihåg att ha mat hemma till söndagar. Jag har förut berättat att allt är stängt på söndagar, inklusive matbutiker. Nu har jag äntligen lärt mig att handla mat innan söndagen!
      Jag har lärt mig att beskriva vägen till vissa hotell. Här är det mycket turister och många kommer med Hurtigruten. Hurtigruten lägger till alldeles nedanför min fakultet och många turister irrar runt i området. Jag skulle nu mer kunna ta anställning hos dem i hamnreceptionen för nu vet jag, lika väl som dem, vart de populäraste hotellen ligger efter att ha visat flertalet turister till dessa.

Veckan har varit full av studier, träning, fester och club-besök. Jag har besökt ett nytt café, skickat hem mina vinterkläder med besökare (ingen mer snö nu, tack!), gjort sushi och ätit en riktigt god söndagsmiddag hos bästa grannarna. Vardagen fortsätter, tentorna närmar sig alldeles för fort och separationsångesten från staden och vännerna växer för var dag. Denna vecka avslutar jag min sista kurs, kanske är det dags att gå och sova så jag är pigg till föreläsningen imorgon!
Trötta, men glada, vänner på söndagsmiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar