torsdag 30 maj 2013

Tack!

Hur börjar man det sista inlägget som veckovis summerat den bästa (ja, jag tror nog att det kan vara det) tiden i mitt liv? Hur kan man få någon ordning på någonting alls när det finns så många händelser och känslor att välja mellan? Jag har hört något i stil med att om man håller ett tal när man är upprörd kommer det vara det bästa talet man någonsin hållit, men jag är inte så säker på att starka känslor alltid är en fördel. Det är svårt att hålla en röd tråd när känslorna är lite all over the place, som den moderna klassikern lyder, så jag behöver en plan för att inte svamla för mycket. Imorgon startar jag min sista resa i Asien för den här gången som går via Kyoto, Taiwan, Peking och en sista sväng i Hong Kong, men eftersom mina utbytesstudier är slut samlar jag nu i mitt sista inlägg några tips. Kanske inte de mest viktiga, kanske inte de primära, men de som jag har tänkt på under terminens gång för dig som har funderat på det här med att plugga utomlands i allmänhet och i Hong Kong/CUHK i synnerhet.

  • Oroa dig verkligen inte för hur det ska gå att prata engelska. Det kommer utan tvekan finnas både dem som är bättre än dig (alla med engelska som modersmål har så klart en viss fördel), och de som är sämre än dig eftersom svenskar generellt håller en hög standard. Jag tyckte att det var tröttsamt de första dagarna att prata engelska hela tiden, och det gjorde mig helt slut i huvudet, men du kommer märka att det går snabbt att komma in i det och att till och med när du pratar svenska så får meningarna en märklig, engelsk ordföljd.
  • Säg ja! Kanske inte till allt, det måste man verkligen inte, men säg ja även till saker som kanske känns lite obekväma. Det kan vara lätt i början att skylla ifrån sig i början om man inte riktigt känner för att vara social just då, men det kommer löna sig att gå en bit utanför bekvämlighetszonen, om inte annat för att det är bra för självkänslan.
  • Om ditt primära syfte med utbytesstudier inte är studierna (förlåt, ÖU) så fundera på vad du tycker är viktigast när du sätter ihop ditt schema. Vill du ha möjlighet att resa till andra länder? Då kan det vara värt att undvika till exempel klasser på fredagar och måndagar (alltid billigare flygresor på måndagar!). Om jag pratar specifikt för CUHK kan du också under de första två veckorna testa en mängd olika klasser och kolla på kursplanerna. Föredrar du grupparbeten eller vill du hellre undvika det? Vill du ha sista månaden fri till att resa? Välj kurser som har kortare uppsatser istället för slutprov. Vill du träffa andra utbytesstudenter? Välj kurser i kinesiska eller andra kinarelaterade kurser. Sammanfattat: det är svårt att få allt, så välj vad som är viktigast för dig.
  • Jag vet att alla program har olika stor frihet vad gäller att välja kurser, men överlag rekommenderar jag att testa något som är speciellt för platsen du pluggar på. Jag är glad att två av mina kurser lärt mig mer om kinesisk kultur, till exempel. Det kan dessutom, i alla fall är det min uppfattning, bli lite si och så med kurser eftersom de väljs senare än vad vi är vana vid. Se det som en chans till att testa något annat.
  • Allt som behövs för att söka sommarjobb, som CV och liknande, är utan tvekan smart är till stor del ha färdigt innan terminen. Under terminen kommer du ha tusen andra, roligare saker att tänka på och då känns sommaren långt borta och oviktig.
  • Ta med en läsplatta om du har en. Jag har använt min massvis eftersom nästan all kurslitteratur läggs upp som PDF-filer. Skönare att använda än en bärbar dator om det är mycket att läsa.
  • Blivande studenter i Hong Kong: ett billigare alternativ till IKEA är gatumarknaden på Fa Yuen Street. East Rail Line mot Hung Hom från universitet, åk fyra stopp till Mong Kok East. Utgång B, genom shoppingcentret du ser och följ sedan skyltarna med gatunamnet så hittar du handdukar och allt annat sådant som behövs i början.
  • Blivande kvinnliga studenter i Hong Kong: ett par klackar räcker. Lan Kwai Fong består av idel uppförsbackar. Say no more.
  • Om du vill ha ständig internetuppkoppling på mobilen är det värt att kolla upp hur mycket det kostar. Jag har inte haft det eftersom jag bara antagit att det skulle vara dyrt, men det går att skaffa en lokalt SIM-kort som man fyller på precis som ett vanligt kontantkort, och sedan betalar kanske 30-50 kr i månaden för (visserligen långsamt) 3G.
  • Twinrix är den enda vaccination som rekommenderas för resa till Hong Kong, men alternativet finns också att vaccinera sig mot japansk encefalit. Det sistnämnda är rätt dyrt, totalt 2500 kr om jag inte minns fel. Jag är dock glad att jag gjorde det ändå. Hänger man bara runt i de centrala delarna är det absolut inte nödvändigt, men i alla fall i slutet av terminen har vi varit runt i landsbygden i närheten av CUHK:s campus. Hur stor risken är att smittas av sjukdomen som sprids via myggor har jag ingen aning om, men om man utforskar New Territories (och det borde man för det finns så mycket häftig natur!) så är det skönt att slippa oroa sig för om myggbetten kommer medföra sjukdomen.
  • Och så klart till sist det som alla, precis ALLA, säger om att plugga utomlands. Gör det. Det finns en anledning till att det upprepas om och om och om igen, och det är självklart för att stämmer så bra. Oavsett motargument som poppar upp i huvudet - gör det. Oavsett hur nervöst det känns innan - gör det. Självklart har alla som pluggar utomlands olika upplevelser, men jag kan ändå garantera att det kommer vara bland det mest lärorika du någonsin gjort. Jag vet att det kanske inte är så roligt att tänka på det, men det absolut värsta som kan hända är att du tycker att det faktiskt inte var så värst skoj. Eller att det rent av var tråkigt och jobbigt och du längtade hem hela tiden. Du kommer ändå när du kommer hem ha lärt dig massvis.
Med den långa utläggningen färdig återstår bara för mig att säga tack. Tack till er som har läst bloggen och tack till min familj och vänner hemma för att ni lyssnat när jag babblat på i Skypesamtal. Tack till alla på internationella kontoret för hjälp och tack till min studievägledare Bitte som svarat på mina panikartade mejl. Tack till Chinese University of Hong Kong i allmänhet för att vi blivit så bra omhändertagna, tack Hong Kong för att du är en av världens häftigaste städer, tack till alla människor som så klart är de främsta anledningarna till att jag älskat den här tiden så mycket. Tack, tack, tack för att jag har fått lära mig så mycket om de mest skilda saker, för att jag haft så obeskrivligt roligt, för allt jag fått uppleva, för alla platser jag fått resa till. Jag kommer aldrig någonsin glömma den här tiden i mitt liv. Jag känner inget annat än vemod, uppskattning och kärlek. Tack.

/För en sista gång: Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar