söndag 8 januari 2012

Tankar och planering innan avfärd till Budapest

Den 23:e januari kl 12:00 anländer mitt flyg till Budapest flygplats. Jag har med andra ord ganska exakt två veckor på mig att ordna det sista inför min termin på Corvinus University of Budapest. Det är fler saker än vad man tror som behöver tänkas på, många saker man tar för givet. Hur ska jag göra med mobilabonnemanget? Min post? Och så vidare och så vidare.

Jag har ännu inte något boende i Budapest, men var lugna, det är tydligen så man gör där. Det vanligaste bland utbytesstudenter där är att åka dit och bo på hostel i 3-4 dagar medan man letar lägenheter. Tydligen ska det finnas så mycket lediga lägenheter där att det inte är några problem! Jag har, genom Facebook (God bless 2000-talet), fått kontakt med en amerikansk tjej som ska plugga på samma universitet som mig i vår och vi har kommit överens om att bo tillsammans. Vi åker dit samma dag, bor tillsammans på hostel och letar lägenhet tillsammans. Att ha en "allierad" är en enorm lättnad och dämpar ångesten över att komma helt ensam till en stor stad där man inte kan språket! Nu är det bara att hoppas att hon är lika trevlig som hon verkar via mejl.

Det är många känslor inför den här terminen, några stressrelaterade över allt som ska fixas, men mest känner jag bara någon slags rosaskimrande förälskelse som uttrycks i att dagdrömma framför Googles satellitkartor i timmar.


Jag ser med andra ord fram emot min kommande termin otroligt mycket och det ska bli kul att få dela med mig av mina äventyr och erfarenheter här! 

Viszlát! (hej då på ungerska) 
/Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar