onsdag 18 januari 2012

Politiskt blåsväger i Budapest

De senaste dagarna har Ungern hamnat i lite av ett blåsväder skulle man kunna säga. Den ungerska regeringen har röstat igenom nya lagar där de bland annat vill ha mer kontroll över centralbanken och rättsväsendet, alltså instanser som ska vara helt oberoende gentemot regeringen. I och med detta har EU blivit sura och det har nu talats om att Ungerns rösträtt ska dras in i olika EU-sammanhang om inte de ändrar lagarna igen. Dessa lagändringar har också bidragit till stora protester och massdemostrationer i Budapest som fortfarande håller på. Det kommer med andra ord bli en spännande tid att befinna sig i, speciellt om man ska plugga statskunskap! Jag slår vad om att min kurs i 'Hungarian Politics' kommer kantas av en del aktuella händelser.

I övrigt flyttade jag i helgen alla mina tillhörigheter från Örebro till min mamma och pappas hus utanför Söderhamn.Jag är nu inne på min sista termin vilket innebär att jag inte kommer återvända till Örebro efter min termin i Budapest, vilket såklart känns väldigt vemodigt! Det har varit en utvecklande och mycket rolig period i mitt liv. Hur som helst går mina dagar ut på att tvätta kläder jag ska ha med mig till Budapest och lägga undan saker jag vill spara men inte ha med mig. Det känns fortfarande overkligt att jag snart kommer befinna mig i Budapest. Jag gissar på att det går upp för mig när jag står ensam på Arlanda, tidigt på måndagsmorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar