onsdag 25 januari 2012

På ett hostel i Budapest

Hej allesammans! Jag befinner mig för tillfället på ett hostel i Budapest. Jag kom hit i måndags och möttes då av min så kallade "tandempartner", alltså fadder skulle man kunna säga. Här får man alltså en person som är ens egna kontaktperson under hela vistelsen som man kan vända sig till om man behöver hjälp med något eller har någon fråga. Min tandempartner heter Zsofi och är en slags koordinator för esn så hon är med och planerar olika event och utflykter. Zsofi mötte mig vid Budapest flygplats i måndags och vi tog en taxi till mitt hostel. Det finns betydligt billigare sätt att ta sig mellan flygplatsen och till centrala Budapest men eftersom jag hade mycket och väldigt tung bagage tänkte vi att det nog blir smidigast med taxi. Hostelet jag bor på just nu heter Marco Polo Hostel och ligger i det sjunde distriktet. Hela Budapest är alltså uppdelat i distrikt och man skulle kunna säga att distrikt nummer fem, sex och sju är de mest centrala.

Anledningen till att jag bor på hostel just nu är för att vi utbytesstudenter som kommer måste ordna med boende själva, skolan fixar alltså inte detta åt oss. Det vanligaste är då att man kommer hit, bor på hostel några dagar medan man letar efter lägenhet. Som tur är så är det inte som i Stockholm här utan staden är full av prisvärda lediga lägenheter och det är inte alls särskilt svårt att hitta. Det finns många olika agenturer som hjälper en att hitta rätt. Däremot kan det vara bra att leta reda på någon att dela lägenhet med innan man åker. Nuförtiden finns det Facebook-grupper till allt det ordnades såklart en facebook-grupp för de utbytesstudenter som skulle studera på Corvinus under våren 2012. Genom den hittade jag en amerikansk tjej (eller rättare sagt; hon hittade mig) som jag mejlade med lite fram och tillbaka vilket resulterade i att vi bestämde oss för att leta lägenhet tillsammans. Nästan alla utbytesstudenter här delar lägenhet med minst en annan person.

 Fräscha rum på hostelet...
 ... med utsikt över takåsarna.
En del av Oktagon som är i närheten av området vi ska kolla på lägenheten.

Ikväll ska jag och Alenie, som amerikanskan heter, på en lägenhetsvisning i det sjätte distriktet och ligger i närheten av en central plats i Budapest som heter Oktagon. Många av de andra utbytesstudenterna jag pratat med har också hittat lägenheter de ska kolla på som ligger vid Oktagon. Det är ett väldigt centralt området med mycket affärer, pubar, restauranger och kollektivtrafik.

En korsning i Oktagon. Om man fortsätter till vänster på den här bilden kommer man till lägenheten vi ska titta på.

Jag har också hunnit med att delta i ett par sammanslutningar som ESN anordnat där alla utbytesstudenter som hunnit komma hit möts och dricker lite god och billig ungersk öl. Och då menar jag verkligen billig, under happy hour kostar de ca åtta kr och vanligtvis kostar de ca 14 kr. Allt är i över huvudtaget väldigt billigt här, man får lätt en god lunch här med dryck till på ett mysigt lunchställe för 30-35 spänn. Ett paradis för en svensk med andra ord.

Jag återkommer med mer information inom en snar framtid!

/Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar