måndag 23 januari 2012

Amerikansk telefon

Jajamen. En telefon och ett kontantkort införskaffades redan första dagen här i Pensacola. Vi köpte alla likadana röda LG-telefoner för 30 dollar på Target. Det fanns även en billigare variant för 20 dollar. Utöver detta köpte vi även kontantkort för 50 dollar/månaden och då kan vi ringa, smsa och vara ute på internet (vilket i princip är omöjligt med den telefonen tyvärr) hur mycket vi vill för den summan. Jag har även lyckats få iväg några sms och mms till Sverige. Främst är den ju dock till för att hålla kontakten med folk här i Pensacola.

Jag rekommenderar dig som funderar på att åka till USA en längre tid att ta med en extra telefon från Sverige, om du har en gammal som inte används. På det viset kan du använda din vanliga telefon som du brukar ha i Sverige här i USA med ditt amerikanska simkort. Har du en smartphone får du på det viset tillgång till internet på det amerikanska simkortet (som du tyvärr inte kan köpa utan att först köpa en amerikansk telefon, jättekonstigt) = du kan ringa via Skype till Sverige, skicka sms via gratisappar och på andra sätt smidigt hålla kontakten med Sverige för en rimlig summa pengar.

Jag själv har tyvärr inte gjort så utan är fast med att smsa med mitt svenska simkort till Sverige vilket inte är sådär jättebra eftersom smsen kostar fyra kronor styck. Visst kan jag använda min amerikanska telefon (som inte är en smartphone = jag kan inte använda internet) men jag vet inte hur dyrt det blir för mottagaren då.

Har ni några funderingar kring detta eller vad som helst annat kring just utbytesstudier så får ni gärna ställa dem här så svara jag :)

//Cecilia

                                                     Supertelefonen ;)

1 kommentar:

  1. Jag flyttade nyligen hem till Sverige efter drygt 12 år i USA och vet att det går alldeles utmärkt att köpa ett löst sim-kort i T-Mobiles butiker för ungefär 10-11 dollar och har man en gsm telefon från Sverige så funkar det bra så länge som det är en multibandstelefon eftersom de kör på lite andra frekvenser där än hemma. Tyvärr så säljs inte telefonerna olåsta i USA speciellt ofta, som de gör i Sverige, så vill man byta operatör får man oftast byta telefon

    SvaraRadera