tisdag 10 januari 2012

First day of school



Allt är verkligen så annorlunda här. Inte bara miljön utomhus utan även allt inomhus. För det första älskar ju amerikanarna heltäckningsmattor, så dessa pryder i princip alla golv. De verkar även vara stora fans av låga tak, mörka färger och att bygga byggnader som verkligen stänger ute all kontakt med omvärlden = mobilen har noll mottagning i princip överallt i de olika skolbyggnaderna. De två klassrum jag besökte idag pryddes även (såklart) av den amerikanska flaggan. Rummen var små och man satt i sådana bänkar som figurerar i alla high school-filmer.

Kurserna som introducerades för mig idag var Writing for PR samt Newspaper Reporting. Har inte så mycket att förtälja om dem än då det endast var introduktion idag. Det jag dock har snappat upp är att lärarna är extremt strikta med att mobiler och datorer absolut inte ens får typ synas i klassrummet. De är även väldigt noga med säkerheten; på varje lektion ska en person ha igång sin mobiltelefon med något som kallas "Text Alert", vilket betyder att om det händer något allvarligt så skickas ett massms ut till alla studenter. Lärarna var väldigt noga med att peka ut att vi snabbt får reda på om något händer.

I övrigt då? Campus är enormt, jättefint och surrealistiskt. Jag har fortfarande inte insett vad det är jag håller på med - pluggar i Florida. I solen och värmen :) Jag och min roomie Karin bor jättefint i en lägenhet kanske 5-10 minuters promenad från "våra" skolbyggnader. Vi har tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare, balkong, varsin toalett, dusch och en pool på gården, så vi klagar verkligen inte ;)

//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar