onsdag 10 augusti 2011

En månad

Idag har jag varit här i Melbourne i exakt fyra veckor. Vilket känns extra märkligt med tanke på att de flesta utbytesstudenter inte ens har åkt än. Tänkte jag skulle ge er som inte gett er av än några tips, kom dock bara på tråkiga självklara saker som ni säkert redan hört men jag kan bara bekräfta dem. Så här kommer de:
*Läs på om landet. Böcker, bloggar eller resedagböcker vad som helst. Tråkigt men sant.
* Jobba hårt och tjäna ihop pengar, kanske för sent för vissa men ändå. Det kommer behövas även om ni inte åker till ett så dyrt land som Australien. Och gör en budget (inte för att jag har gjort det) men jag tror att det är bra att veta hur mycket pengar man har att röra sig med när hyran och andra saker är betalda och ge utrymme för oväntade utgifter i början t ex kåravgifter, rabattkort (japp här måste man betala för studentrabattkort på t ex bussen) och pluggböcker (borde inte vara en oväntade utgift men kom ändå som en chock för oss hur mycket de kunde med och ta för dem)
* Res med öppet sinne. Du kommer snart inse att allt du sett som självklart inte är lika självklart för andra. Och som min lärare i internationell marketing tjatar om "culture is diffrent not right or wrong"
* Och så var det det här med packningen. Här har jag bara ett konkret tips: packa INTE gitarren. Hur bra du än är på att spela kommer inte dina grannar uppskatta det, speciellt inte om du lär känna folk som envisas att sjunga med eller ännu värre vilja lära sig att spela och speciellt inte om det sker när de vill sova eller plugga.

Nog om tråkiga saker =)
I går var vi på en "Triva night" det vill säga en frågesports kväll som anordnades för att samla in pengar till Aussies svar på cancer fonden. Frågorna varierade från sport till film till Australien kunskap. Tillställningen hölls på Stolberg, puben dit studenterna går på tisdagar. Men det roliga är kan ni gissa vad den kallar den? Stolis =) Det är alltså inte bara Örebro som drabbats av detta sug att lägga till -is på allt.




Kvällen blev riktigt lyckad. Trots att jag inte kunde svara på en enda fråga lyckades vårt lag knipa åt oss andra platsen. Grymt bra jobbat laget! (ja det är vi som är lag knullruffs, INTE min idé vi var flera svenskar i laget.) Kvällen erbjöd även öl från Tasmanien och chips med kycklingsmak. Inget konstigt alls här, som sagt inte bra eller dåligt, annorlunda =)

Nu kommer dagens fika rapport. Idag var det Claire från Paris som stod för kvällsfikat med crêpes. Grymt goda!  Hennes hemlighet var att ha öl i smeten hon försökte förklara att det var av någon kemisk anledning. Men med tanke på hur många jag åt, är jag rädd att jag kommer bli bakfull imorgon ;) Pricken över i:et på crêpesen var Debbies hemmagjorda chokladsås.





Puss och kram!
Malin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar