torsdag 18 september 2014

Kulturkrockar, systemkrockar och en hel massa bilder

Det är lätt att säga att allt ska bli så bra och enkelt när man flyttar utomlands. Allt ska vara nytt och jättebra, människor kommer vara trevliga och alla omständigheter som kan uppkomma i Sverige kommer naturligtvis INTE hända när man flyttat utomlands.

Vänner, jag är ledsen att förstöra sagan, men så är det inte alltid!


Min generella bild av Österrike, eller Graz snarare, är väldigt bra. Det är nära till allt, staden erbjuder ett rikt kulturliv, naturområden och många mysiga pubar och restauranger att hänga på. Men ganska snart så märker man skillnader från Sverige. Det är i och för sig ganska billigt att gå ut och äta/dricka här om man jämför mot Sverige men när det kommer till betalning så gäller det att ha cash. Inga pubar, barer eller restauranger tar kort. Alls.
När vi kommer till mataffärer och klädaffärer så är det lite bättre. De stora kedjorna tar mer eller mindre alla kort som finns, i andra mindre vardagsbutiker, apotek och kiosker kan du ha tur om de tar ditt visa eller mastercard annars är det cash som gäller där med.




Anledningen till mitt lite "Pro/Con"-aktiga inlägg idag är faktiskt för att jag är lite stressad över de stora skillnaderna mellan det svenska systemet att söka nya kurser till terminerna och det Österrikiska... Det är nog så att jag vill erkänna att vi har ett väldigt bra system i Sverige med vilka kurser vi kan läsa, får läsa och kommer in på.

Igår öppnade registreringen till våra kurser inom "aw" och då jag redan innan hört att det kan vara svårt att få en plats till många kurser - då de har ett någon av ett "först till kvarn system" - satt jag inloggad på uni-sidan exakt på minuten för att vara redo att anmäla mig till mina fyra kurser som jag ska läsa.

Inom loppet av 10 minuter hade jag registrerat mig till alla kurser men hamnade ändå på reservlistan på varenda en. SURT! Nu har jag i och för sig hört att de brukar lösa det för oss internationella studenter så att vi får en plats på de kurser vi sökt ändå, men förstå vilket system???



Nu är ju det här bara den snabba uppfattningen jag fått inom loppet av tre veckor och egentligen är jag inte alls så insatt, men jag känner redan nu vilken otrolig skillnad och fördel vi har med mycket i Sverige.
Jag måste ärligt säga att jag känner mig privilegierad att få läsa på universitetsnivå i Sverige när jag pratar med många utav mina internationella vänner här omkring.




Nu har jag nog ändå tjatat hål i huvudet på er om några skillnader som jag hittills upptäckt, mer lär nog komma. Så bjuder i stället på några bilder från veckan som gått.




I helgen som var var det festival och jag skojar inte när jag säger att vi som inte bar traditionella läderhosen eller dirndl var minoritet.




Avslutade så klart dagen med Wienerschnitzel och Strum





En överlycklig tjej har också hittat sin favoritplats i staden - ett KLÄTTERGYM på ca 1700 kvm!!





Lite överexalterad kanske???






Promenad i solen på vägen hem från klättergymmet. Riktigt skönt med fint väder då det regnat större delen av tiden sen jag kom hit. Kan dock inte svara på vad för ett mästerverk som hamnat mitt i "mur", men det ska jag nog ta reda på!




Och här har vi - Karl Franzens Universität - Graz University.


Till helgen blir det Hiking om vädret håller i sig ( och så en himla massa final-exam tyskaplugg) //Jaqueline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar